onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Viraspec ändrar kurs för covid-tester

|  
|  

Smilebolaget Viraspec skulle innan hösten ta fram ett billigt, snabbverkande covid 19-test, som skulle mäta antikroppar såväl som virusnivåer. Men så svängde marknaden och nybildade Viraspec ändrade sina planer. Nu ska de i stället ta fram en serie tester och först ut är ett infektionstest.

– Mest för att folk började använda sig av dåliga antikroppstester. Vi såg att det fanns ett större intresse för ett snabbt och känsligt salivtest på marknaden, säger Kristofer Cook, styrelseordförande i Viraspec.

Det nya testet är ett snabbverkande salivtest som, till skillnad från den första versionen, enbart visar om det finns en pågående infektion och ger svar inom fem till 15 minuter.

Tekniken baseras på den brittiska vd:n Roberts Porters etablerade forskning, han har tidigare utvecklat teknik för snabbverkande graviditetstest.

– Tanken är att vi ska skala upp det här nu under hösten och lämna prov till potentiella kunder, och även få klinisk validering, säger Kristofer Cook.

Deras huvudfokus är fortfarande att testen ska vara kostnadseffektiva och ha en hög känslighet. Planen är att efter hand lansera flera tester som de har i sin pipeline.

– Idén är att vi ska ha en portfölj med kompletterande produkter. Vi vet inte hur utvecklingen kommer att ske nu under hösten globalt men man kan gissa att intresset kommer att vara rätt stort, säger Kristofer Cook.

Mette Carlbom

Smilebolaget Viraspec skulle innan hösten ta fram ett billigt, snabbverkande covid 19-test, som skulle mäta antikroppar såväl som virusnivåer. Men så […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.