De skånska byråerna Martin Kann Group och Sustainable Studio bildar det gemensamma bolaget The Bacon Hospital. Den nya kommunikations- och designbyrån, baserad i Malmö, ska driva på hållbar utveckling. Grundaren Martin Kann, mest känd för Bob Hunds omslag, säger till Rapidus att den pågående coronakrisen öppnar för en snabbare omställning när det gäller hållbarhet.
– Mitt i soppan som uppstått ser man att positiva saker hänt i omställningen. Det har blivit ett vacuum där folk beter sig annorlunda. De vakna företagen borde vara på fötterna nu, inte spara sig ur krisen utan växla upp. Så vi är mer relevanta än någonsin, säger Martin Kann.
Han startar The Bacon Hospital tillsammans med Sustainable Studios grundare Lina Gustavsson, som blir vd i det nya bolaget. De har arbetat tillsammans i flera år och planerna på att starta ett gemensamt bolag är inte nya.
– Jag lämnade den traditionella reklambranschen för sex år sedan för att bara jobba med hållbarhetsrelaterade uppdrag. Den vägen kom jag i kontakt med Sustainable Studio, vi kommer från olika håll och det visade sig att vi kompletterar varandra perfekt. Och i The Bacon Hospital har vi nu utvecklat en gemensam approach, säger Martin Kann.
Namnet The Bacon Hospital sticker ut en aning…
– Avsiktligt ja! Bacon får illustrera det enorma systemfelet i samhället.
Niclas Lindstrand