fredag 27 september 2024

inloggad som

Lågt tidvatten avslöjar nakenbadare

Kort sagt: Att utifrån börskurserna dra några tvärsäkra slutsatser om vilka branscher som går segrande ur coronakrisen låter sig inte göras. Bortsett då från några tydliga vinnare som spelföretag och en del andra aktörer med digitala affärsmodeller. I stället finns vinnarna sannolikt i hög grad bland företag, oavsett bransch, som redan före pandemin hade ”ordning och reda” på sina affärer.

Av Anders Haskel, Börskrönikör

Teknikbolag och life science. Spontant är det företag inom dessa områden som bör ha de bästa framtidsutsikterna. Ryggradskänslan är därför också att det är företag som representerar dessa områden som varit vinnare i den remarkabla återhämtning som varit på börserna efter bottennoteringen i mars.

Men så enkel är inte verkligheten. Visst går det att hitta en hel del företag inom teknikutveckling och läkemedelsforskning bland vinnaraktierna. Men samma typ av företag är också väl representerade på förlorarlistorna. Det spelar heller ingen större roll om man letar bland de minsta bolagen eller företag med lite större börsvärden. Det finns ingen entydig bild. De flesta branscher och alla möjliga typer av företag finns såväl bland vinnare som förlorare.

Avgörande verkar i stället i hög grad vara i vilket skick företaget befann sig före pandemiutbrottet. Kvalitetsföretag med stabila finanser och en väl fungerande affärsmodell har ofta klarat sig bäst på börsen och det är ju också så det bör vara. Bland vinnarna finns också företag som bland annat genom kapitaltillskott lyckats ta sig ur en svår situation samt ett och annat vars produkter är direkt ”coronarelaterade”.

I andra ändan hittar vi, som sig bör, många av börslistornas ”problemaktier”. Det handlar om företag vars affärsidé aldrig burit. Dessa bolag får det inte lättare att hitta kunder framöver och kommer dessutom att få det än svårare att övertyga marknaden att ställa upp med nytt riskkapital. I många fall är det dessutom inte frågan OM utan NÄR nya pengar måste in i balansräkningen för att verksamheten ska kunna överleva ett tag till.

Förhoppningsvis kommer dessutom marknaden att fungera bättre ”post corona” på så sätt att pengarna beter sig smartare än de tenderat att göra historiskt. I första hand bör de hamna hos företag som behöver dem för att utveckla långsiktigt hållbara affärsmodeller och produkter med ett behov på marknaden. För övrigt har det under de senaste veckorna synts flera bevis på att marknaden för nyemissioner fungerar på ett sätt som få trodde var möjligt bara för någon månad sedan.

De gigantiska ekonomiska räddningspaket som nu genomförs runt om i världen, tillsammans med centralbankernas stimulansprogram, leder dessutom till att det finns enorma mängder kapital som söker avkastning. Förutsatt att börsen inte drabbas av något större bakslag kommer en del av dessa pengar att gå in i diverse nyemissioner.

Att försöka spå vilka aktier som blir vinnare framöver är i det närmaste omöjligt, men med antagandet att återhämtningen fortsätter kommer riskvilligheten också att öka efterhand. Det betyder att många högriskaktier fortsätter ligga högt på vinnarlistorna medan de mer stabila företagen kommer att halka efter.

I detta läge blir det ännu viktigare att skilja agnarna från vetet. Över tiden blir det kvalitetsföretag med ordning och reda i sin verksamhet som bäst kommer att leva upp till marknadens förväntningar. Det kanske dröjer till nästa kris innan företag med en ihålig affärsmodell avslöjas. Eller som investerarlegendaren Warren Buffett har sagt: ”I slutändan ser man vem som badar naken när tidvattnet är lågt”.

Under coronakrisen har en hel del nakenbadare avslöjats. Ta tillvara dessa erfarenheter. Vi vet inte när det händer nästa gång.

Kort sagt: Att utifrån börskurserna dra några tvärsäkra slutsatser om vilka branscher som går segrande ur coronakrisen låter sig inte göras. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.