fredag 3 maj 2024

inloggad som

Matematikspel för barn får slutfinansiering

Scientific EdTech i Lund har tagit in 5,6 miljoner kronor för att göra klart och lansera sitt matematikspel – ett äventyrsspel som tagits fram i samarbete med bland annat Microsoft och Massive Entertainment – riktat mot lågstadiebarn. Lanseringen är planerad efter sommaren, först i Sverige och sedan efter årsskiftet i Storbritannien.

– Vi lär ut det som forskningen visar är de viktigaste färdigheterna för att lära sig matematik så det är samma i alla länder. Sverige är en testmarknad, sedan gör vi en aktiv lansering i Storbritannien och kan därefter prova andra engelskspråkiga marknader, säger Scientific EdTechs vd och grundare Martin Hassler Hallstedt till Rapidus.

Företaget grundades utifrån hans forskning som visade att barn som lärde sig matematik via ett KBT-baserat äventyrsspel fick upp till 60 procent mer kunskaper än kontrollgrupperna. Matteappen ”Count on me!” är den första produkten, som kan följas med bland annat spel för mellanstadiet utifrån samma metodik.

– Det behövs mer pengar för att nå ut och utveckla fler speläventyr. Totalt kanske vi tagit in 20 miljoner kronor nu om man räknar in min forskning sedan 2011. Vi har varit kostnadseffektiva i utvecklingen av vår produkt genom att bland annat samarbeta med Massive i Malmö och Microsoft, säger Martin Hassler Hallstedt.

20 miljoner låter fortfarande väldigt lite för att utveckla ett spel…

– Det tycker jag med! Om staten går in med 50 miljoner var åt tio olika företag skulle spel kunna användas för att både öka PISA-resultaten och minska segregationen. Vi behöver jättemycket pengar för att vända detta och forskningen får ännu mindre pengar.

Bland investerarna märks LU Holding, Helhjärtad Finans, Viarp Invest och det nystartade riskkapitalbolaget för spel, Nordic Game Ventures.

Niclas Lindstrand

Scientific EdTech i Lund har tagit in 5,6 miljoner kronor för att göra klart och lansera sitt matematikspel – ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.