Malmöbolaget Occtoo, som startades av InRivers förra ledning, har fått partners i USA och Sverige för att sprida sin tjänst för e-handel och digital marknadsföring.
Vd Niclas Mollin säger att båda partnerna är byråer som jobbar nära slutkunder och att båda har runt 40 anställda. Den amerikanska byrån har kontor i Chicago, där han själv har bott tidigare.
– Vi har inte någon uttalad partnerstrategi utan ska utvärdera tillsammans med dem. Det kan sluta med att vi ser partnerskap som en distributionsmetod. Vi diskuterar också att ta in externt kapital för att utöka vårt team, säger Niclas Mollin till Rapidus.
Occtoos tjänst kopplar ihop stora mängder data om kunden med säljarens produktinformation så att varje köpare får en personlig presentation. För ett halvår sedan sa Niclas Mollin till Rapidus att målet för första verksamhetsåret var en omsättning runt en miljon kronor. Det blev två miljoner. Och för 2020 siktar Occtoo på tio miljoner i omsättning, trots coronakrisen.
– De som satsat på digitalisering och e-handel klarar krisen bättre än andra, så de digitala projekten har flyttats upp på agendan. Vi räknar inte med några kundförluster. Visserligen jobbade vi med MQ som gått i konkurs, men vår affärsmodell gör att vi växer med kunderna och de växte inte. I stället har vi fått nya varumärken som Kinnarps, Fjällräven och Naturkompaniet, säger Niclas Mollin.
Samtidigt tar Occtoo in en rådgivare i form av Jens Feilberg, mjukvarujätten SAP:s marknadschef för Norden och Baltikum. Han har tidigare erfarenhet från bland annat Bang & Olufsen, Nokia och Sony Ericsson.
– Det är spännande att vi kan attrahera personer som Jens, han är den första vi tar in för att bygga vårt varumärke. Oavsett hur bra produkter man har så behövs det ett bra team också, säger Niclas Mollin.
Niclas Lindstrand