När skolorna nu i corona-tider går över till undervisning på distans så erbjuder StudyBee sitt digitala bedömningsverktyg gratis fram till höstterminen. Samtidigt skyndar företaget på utvecklingen av sin nästa produkt. StudyBee öppnar också en sedan tidigare planerad nyemission, uppger bolagets vd Johan Henricson för Rapidus.
– Vi gör en insats just nu och släpper vår första produkt fritt. Vi vill dra vårt strå till stacken och hjälpa till med kommunikation i skolorna nu när de ska ha mer distansundervisning. Vårt verktyg för elevbedömning ger en tydlighet i kommunikationen. Redan nu använder en del kunder det som kommunikationsverktyg i sina distansutbildningar, säger Johan Henricson.
Studybees första produkt är ett insticksprogram i gratisprogrammet Google Classroom. Det ska underlätta för elever att se vad som krävs i de olika momenten i varje uppgift för att få önskat betyg. Det ska också förenkla för lärarna att hantera och kommunicera bedömningarna av elevprestationerna, som eleverna kan se direkt i en mobilapp. Verktyget finns än så länge på de svenska och belgiska marknaderna.
Bolaget snabbar nu på utvecklingen av nästa produkt – ett verktyg för att se var man behöver sätta in stödåtgärder. Det ska också erbjudas gratis under en period när det är redo, enligt Johan Henricsson. För att finansiera satsningen och en fortsatt utlandsexpansion öppnar bolaget för en nyemission.
– Corona gör inte sakerna enklare. Men vi har en fördel i att dels ha väldigt bra och förnuftiga ägare och dels ett par långt gångna diskussioner med nya. Coronasituationen understryker vikten av bra digitala verktyg och även om det skakar nu så ser vi hur vi fyller en mycket viktig funktion, säger Johan Henricson.
Studybee ägs av Djäkne Startup Studio, Almi Invest, fotbollsproffsen Pontus Jansson och Robin Olsens bolag PJ & PL Invest samt de fem grundarna, som består av lärare och Sonyanställda från uppstartsprogrammet Next Step.
Elisabet Ottosson