Bilisterna ska slippa köra runt och leta p-platser – det är Lundabolaget Apparkingspots affärsidé. Sedan årsskiftet samarbetar de med parkeringsjätten Apcoa Parking Sverige.
Den senare är en del av Apcoakoncernen som är Europas största förvaltare av parkeringsplatser. Därmed hoppas Apparkingspot nå 23.500 av Apcoas hyresgäster, som får möjlighet att hyra ut sina parkeringsplatser i andra hand till Apparkingspots kunder.
– Vi hoppas på en ordentlig ökning av p-platser. I dag har vi ungefär hundra, men vi vill nå upp till 2.000 innan året är slut, säger Apparkingspots vd Sasa Farkas.
Sedan 2016 har Apparkingspot utvecklat sin app där bilister kan hyra tomma parkeringsplatser i andra hand av privatpersoner och bostadsrättsföreningar. Genom appens kartvy ska den som söker parkering snabbt kunna hitta en ledig plats.
Bolaget har främst siktat in sig på bilister och uthyrare i Stockholmsområdet.
– Där är problemet med att hitta parkeringsplats som störst, särskilt i samband med olika event. Men när vi väl etablerat oss där kommer vi definitivt att satsa på andra städer.
Inför årsskiftet genomförde Apparkingspot en nyemission med förhoppning om att ta in 9,5 miljoner kronor. Pengarna skulle användas till marknadsföring i samband med kompanjonskapet med Apcoa. I slutändan landade summan på drygt 4,8 miljoner kronor.
– Självklart hade det varit bra att få in summan vi siktade på. Då hade vi verkligen haft resurser att satsa fullt ut, men det ser ändå bra ut. Genom emissionen fick vi 350 nya aktieägare vilket innebär en rad nya ambassadörer för tjänsten, säger Sasa Farkas.
Kerstin Weman Thornell