Idag, tisdag, slår den nya mediasatsningen Fotbollskåne upp sina digitala portar. Det efter att nybildade Capolista Media fusionnerat med sajten Fotbollsthlm och tagit konceptet till Skåne.
Syftet är att skapa en ny sorts mer djupgående sportjournalistik och, som namnet antyder, ha fokus på skånsk fotboll.
– Vi vill vara ett mellanting mellan tidningen Offside och en kvällstidning, säger Peter Österlind, vd Capolista Media.
Fotbollskåne har i nuläget tre journalister anställda och ska dagligen leverera nyheter med fokus på fotbollsklubbarna Malmö FF och Helsingborg IF. Tillsammans med systersajten i Stockholm är målet att bli en av de största fotbollskanalerna i Sverige.
Peter Österlind har tidigare drivit sajten Skånesport och tanken med det nya konceptet är att nischa sig hårdare på fotboll med några få elitklubbar. Finansieringen sker främst genom annonsering och till en början är artiklarna i den skånska satsningen upplåsta. Att hitta annonsörer som vill synas på sidan har inte varit svårt, enligt Peter Österlind:
– Sponsorer hör av sig och vill synas hos oss, vilket är ovanligt nuförtiden. Det finns ett stort intresse i branschen för det här, säger han.
De skånska entreprenörerna Peter Condrup och Tommy Larsson har gått in och stöttat satsningen. Ordförande i det nybildade bolaget är Joakim Held, även vd för Mobill, som utvecklar biljett- och parkeringsappar. Samtliga har sedan tidigare starka band till Malmö FF.
Mette Carlbom