onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Premiär för nyhetssida om skånsk fotboll

|  
|  

Idag, tisdag, slår den nya mediasatsningen Fotbollskåne upp sina digitala portar. Det efter att nybildade Capolista Media fusionnerat med sajten Fotbollsthlm och tagit konceptet till Skåne.

Syftet är att skapa en ny sorts mer djupgående sportjournalistik och, som namnet antyder, ha fokus på skånsk fotboll.

– Vi vill vara ett mellanting mellan tidningen Offside och en kvällstidning, säger Peter Österlind, vd Capolista Media.

Fotbollskåne har i nuläget tre journalister anställda och ska dagligen leverera nyheter med fokus på fotbollsklubbarna Malmö FF och Helsingborg IF. Tillsammans med systersajten i Stockholm är målet att bli en av de största fotbollskanalerna i Sverige.

Peter Österlind har tidigare drivit sajten Skånesport och tanken med det nya konceptet är att nischa sig hårdare på fotboll med några få elitklubbar. Finansieringen sker främst genom annonsering och till en början är artiklarna i den skånska satsningen upplåsta. Att hitta annonsörer som vill synas på sidan har inte varit svårt, enligt Peter Österlind:

– Sponsorer hör av sig och vill synas hos oss, vilket är ovanligt nuförtiden. Det finns ett stort intresse i branschen för det här, säger han.

De skånska entreprenörerna Peter Condrup och Tommy Larsson har gått in och stöttat satsningen. Ordförande i det nybildade bolaget är Joakim Held, även vd för Mobill, som utvecklar biljett- och parkeringsappar. Samtliga har sedan tidigare starka band till Malmö FF.

Mette Carlbom

Idag, tisdag, slår den nya mediasatsningen Fotbollskåne upp sina digitala portar. Det efter att nybildade Capolista Media fusionnerat med sajten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.