I slutet av november får Sydsvenskans prenumeranter en tjockare försändelse än vanligt. Den innehåller nämligen den nya tidningen Void Magazine.
– Void betyder tomrum på engelska, och vi tyckte att det var passande eftersom det funnits ett tomrum i regionen vad gäller liknande magasin, säger Tobias Valfridsson.
Han är medgrundare och vd på snabbväxande contentbyrån Engage Agency, som ligger bakom magasinet. Det riktar sig till Malmöbor som vill ta del av shopping, restaurangutbud och nöjesliv, ska nå ut till 367.000 potentiella läsare på papper och nätet. Samtidigt lanseras den digitala sajten där innehåll från tidningen publiceras tillsammans med information om aktuella händelser i regionen
– Vi riktar oss inte bara till de boende här nere, utan också till tillfälliga turister i Malmöområdet som vill ha en överblick och beskrivning av vad som är på gång. Vi tror att detta kan bli en win-win för besökare och lokala företag, säger Tobias Valfridsson.
Engage Agency drog i gång för knappt ett år sedan. Sedan de flyttade in i lokalerna vid Stortorget i Malmö har de skaffat nästan 150 kunder, främst större och mindre bolag inom industrisektorn.
– Vi märkte ett ökande behov bland små och stora företag av textproduktion och rörliga bilder för att kommunicera med sin målgrupp. Det är sällan marknadsavdelningen har resurser och möjlighet att göra detta, så där såg vi en chans att hjälpa till, säger medgrundare och byråchef Agnes Jarfjord.
Kerstin Weman Thornell