torsdag 14 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

…och växlar spår från butikshandel till fastigheter

|  
|  

Till en början var Modcams affär helt och hållet riktad mot butiker och varuhus, men i dag står fastighetsförvaltning för den största delen av omsättningen. Där tillämpas bildanalystekniken för att mäta rörelsemönster i stora kontorslandskap.

Modcam har inte helt släppt handeln som affärsområde. Framför allt tror vd Andreas Sparrenblad att pop up-butiker och showrooms kan bli ett viktigt område framöver. Men medan fysiska butiker är upptagna av e-handelsutmaningen ligger allt fokus för Modcam nu i stället på kommersiell fastighetsförvaltning.

– Det handlar om alltifrån att räkna på hur många som går in och ut ur en fastighet till att kunna se hur arbetsytor används och hur upptagna möteslokaler är. Där känner vi att branschen är betydligt mer mogen, säger Andreas Sparrenblad.

När allt fler fastigheter hyr ut kontor på timbasis och blir måna om att skapa energisparande byggnader ser han fler tillämpningar för Modcams teknik. Det kan handla om att anpassa belysning efter hur personer rör sig i- och använder lokaler.

– Sedan är epitetet ”smarta byggnader” ganska nytt. Det blir nog lättare att slå igenom i nybyggnation, och på så sätt är tiden med oss även här hemma, säger han.

Av Modcams 25-tal kunder finns de flesta ute i Europa och Nordamerika. I Sverige är intresset än så länge svalt. Men över bron finns storkunden Deloitte, som sedan ett år tillbaka använder tekniken på sitt huvudkontor i Köpenhamn med 1.200 anställda över fem våningsplan.

Modcam sysselsätter i dag tio personer inom främst utveckling i startup-hubben The Ground i Malmö, där sensorerna också används för att se hur mötesytorna används.

Felicia Frithiof

Till en början var Modcams affär helt och hållet riktad mot butiker och varuhus, men i dag står fastighetsförvaltning för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.