Med två färska partneravtal i ryggen, med IBM respektive Samsung, rustar bildanalysföretaget Modcam för expansion genom att fylla kassan med 46 miljoner kronor i två rundor.
En mindre bland befintliga ägare på cirka 14 miljoner kronor följs av en större pågående riskkapitalrunda där man hoppas få in ytterligare 32 miljoner kronor, eller 3 miljoner euro.
Malmöbolagets teknik består av avancerad mjukvara för bildanalys i kombination med en egenutvecklad sensor, som anonymiserat kan mäta rörelsemönster och köbildningar i byggnader utan att falla under kameraövervakningslagen eller GDPR.
Genom partnerskapen med amerikanska IBM och Samsungs globala verksamhet har bolaget nu fler kunder inom bank och finans, amerikanska myndigheter, flygbolag och showrooms för bilar.
– De står för användargränssnittet och paketerar vår data med annan data. Men bakom det ligger både vår teknik och våra algoritmer. Samsung och IBM jobbar båda med IoT och digital transformation inom handel och fastighetsförvaltning. Så vår målsättning när vi skalar upp är att bli en one-stop-shop för sensoranalys av flöden i fastigheter, säger Modcams vd Andreas Sparrenblad till Rapidus.
Han menar att Modcam har de stora utvecklingskostnaderna bakom sig – förra året brändes 12 miljoner kronor – och nu har odelat fokus på expansion och försäljning. Kapitaltillskottet på totalt omkring 46 miljoner kronor ska gå till att nå ut till fler marknader, och anställa personal inom kundservice och marknadsföring.
– Vi hoppas kunna öppna nya kontor också. Det vi tittar på som givetvis är en intressant marknad är London, säger Andreas Sparrenblad.
Modcam hade förra året en omsättning på omkring 2,5 miljoner kronor, som de räknar med att trippla 2019. Bland ägarna återfinns tidigare Sony Mobile-chefen Bert Nordberg, Tesla-veteranen Peter Carlsson, Robert Bosch Venture Capital, Spintop Ventures samt de fyra medgrundarna Karl-Anders Johansson, Jan-Erik Solem, Bogdan Tudosoiu och Tord Wingren.
Felicia Frithiof