fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

100.000 kilometer för fem svenska kommunkunder

|  , ,
|  

Det krävs långa körningar för att ett danskt IT-företag ska få kunder bland Sveriges 290 kommuner. Det erkänner Morten Vitus Gregersen, vd för Köpenhamnsföretaget Bubobubo. Nu förbereder bolaget att byta strategi på den svenska marknaden.

– Vi kör årligen upp till 60.000 kilometer i Sverige. Jag har besökt åtminstone 100 kommuner fysiskt, säger Morten Vitus Gregersen till Rapidus.

Företaget, som grundades 2012, kunde för två år sedan berätta för Rapidus att det fått kontrakt med 17 svenska kommuner, däribland Ystad. Nu är summan 22 och Bubobubo har lärt sig mycket på vägen. Det tidigare målet att få en tredjedel av Sveriges kommuner som kunder får vänta.

– Vi har gjort en helt galen säljinsats. Den krävde att vi anställde två svenskar. Jag bor i Trelleborg och kan prata lite ”cirkussvenska”, men vi har behövt ha med oss svenskar för att få möten med rätt personer. Vi har också insett att vi måste köra 2.000 kilometer för att få ett möte. Och det behövs fem möten för att få en svensk kund, säger Morten Vitus Gregersen.

I Danmark har Budobudo 30 av 98 kommuner som kunder. I Sverige sköts verksamheten numera av ett svenskt dotterbolag som drivs från Köpenhamn.

– Vi fortsätter i Sverige. Men att sälja system som direkta konkurrenter till danska KMD och svenska Visma vill vi tona ned lite. I stället för att bara leverera IT-verktyg vill vi erbjuda en service så att vi säkerställer deras besparingar. Det blir en strategiförändring, säger Morten Vitus Gregersen.

Keld Broksø

Det krävs långa körningar för att ett danskt IT-företag ska få kunder bland Sveriges 290 kommuner. Det erkänner Morten Vitus […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.