21-årige Youtube-profilen Mustafa Alfredji lanserade i slutet på förra året nätverkstjänsten MySocial för så kallade influencers. Nu har tjänsten värvat toppnamn som Sendi Skopljak med över 700.000 följare.
Idén bakom tjänsten är att koppla ihop influencers, alltså personer med mycket följare på sociala medier, världen över med varandra – likt Linkedin. I nuläget ligger ribban för ett medlemskap på 10.000 följare och en personlig inbjudan.
– Problemet med de tjänster som finns är att de utgår från annonsörer som vill använda sig av influencers i sina kampanjer. Vi bygger en struktur som ska passa kreatörerna och utgå från deras behov, säger Mustafa Alfredji.
Han uppger att MySocial hittills täcker en tiondel av Sveriges influencers, bland andra Youtubern Daniel Nordin och hiphop-artisten Z.E. Målet är att täcka majoriteten i Sverige för att sedan skala upp till Skandinavien och bereda en global expansion.
Tjänsten ligger under bolaget GoldenGlow som nu är inne i en kapitalanskaffningsrunda för att ta in 15 miljoner kronor till MySocial. Hittills har en tredjedel av summan säkrats. Bland investerarna finns Storytels grundare Jon Hauksson och Strossle-grundaren Magnus Hultman.
Emiliano Strauss