Kort sagt: Ikväll smäller det, då utses Årets Rapidusföretag för 18:e gången. Samtidigt har en av de tidigaste vinnarna åter gett sig till känna: danska spelutvecklingsbolaget IO Interactive, som efter en skumpig resa just öppnat en utvecklingsstudio i Malmö.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Sedan 2001 har Rapidus satt sökljuset på spännande innovationsbolag på väg uppåt med utmärkelsen Årets Rapidusföretag. Merparten är i dag välkända börsbolag med miljardvärdering, eller företag som köpts upp av branschjättar längs med vägen (hela listan finns längst ned).
Ett tydligt exempel är Lundabaserade CellaVision, som knep priset allra första gången. I dag har bolaget över 100 anställda och ett börsvärde på 4,7 miljarder kronor.
För IO Interactive, som prisades året efter, har utvecklingen varit betydligt krokigare. Verksamheten grundades strax innan millennieskiftet av en grupp veteraner från spelutvecklingsbolaget Reto-Moto och med Egmont-ägda Nordisk Film som finansiär. Bolaget fick tidigt framgång med ”Hitman”, en serie actionspel med yrkesmördaren Agent 47 som huvudkaraktär, och 2004 blev hela verksamheten uppköpt av brittiska spelförläggaren Eidos.
De följande åren breddade IO Interactive portföljen med andra typer av spel, bland annat den barntillåtna titeln ”Mini Ninjas”. I samma veva blev Eidos, och därmed IO Interactive, en del av japanska konglomeratet Square Enix.
2010 hade IO Interactive växt till runt 200 anställda, men efter att en rad släppta spel fått ljummet mottagande tvingades bolaget successivt kapa personalstyrkan genom flera sparpaket. Riktigt allvarligt blev läget i mitten av 2017 då Square Enix meddelade att de inte längre ville finansiera IO Interactive utan istället hitta en köpare till såväl bolaget som rättigheterna till ”Hitman”.
Konkurshotet avvärjdes till slut genom att ledningen köpte aktierna från Square Enix och ännu en gång slimmade personalstyrkan. I dag, 18 månader senare, är läget ett annat. Bolaget har just lanserat ”Hitman 2”, som trots namnet är det sjunde spelet i serien, och slutit distributionsavtal med mediejätten Warner Brothers.
Det är alltså ett ärrat och väderbitet spelbolag, men med nyvunnet självförtroende, som nu öppnar utvecklingsstudio i centrala Malmö. Etableringen, som Rapidus kunde avslöja strax före jul, sker i samma fastighet som redan hyser branschklustret DevHub.
Att Danmarks största spelbolag får en förgrening i Malmö är en indikation på att Öresundsintegrationen kommit relativt långt inom spelbranschen – där huggsexan om nyckelkompetenser tvingar bolagen att värva talanger utanför hemorten. IO Interactive har till exempel rekryterat en hel del folk från skånska Massive Entertainment genom årens lopp, medan flera seniora medarbetare på Malmöbolaget Sharkmob har en bakgrund från IO Interactive.
När IO Interactive blev Årets Rapidusföretag 2002 lade juryn stor vikt vid bolagets strategi och förmåga att i praktiskt arbete förena kreativitet, kvalitet och effektivitet. Då hade försäljningen redan börjat ta fart, men som alltid är det framtida potential, snarare än historiska siffror, som Rapidusjuryn försöker ta fasta på.
Vilka som hittills passerat nålsögat ser du nedan. Och vem som gör det i år – det vet vi om några timmar.
Årets Rapidusföretag:
CellaVision, 2001. I dag börsnoterat.
IO Interactive, 2002.
Jolife, 2003. Köptes upp av amerikanska Physio Control 2011.
QlikTech, 2004. Utköpt från börsen 2016 för 25 miljarder kronor.
TAT, 2005. Köptes upp av Blackberry 2010.
Kapow Technologies, 2006. Köptes upp av amerikanska Kofax 2014.
Lyyn, 2007. Scalado, senare uppköpt av Nokia, vinner hederspris detta år.
BoneSupport, 2008. I dag börsnoterat.
Illusion Labs, 2009.
Cognimatics, 2010. Köptes upp av Axis 2016.
Neo Technology, 2011.
Camurus, 2012. I dag börsnoterat.
Vergic, 2013.
Expertmaker, 2014. Köptes upp av Ebay 2016.
BoMill, 2015.
Sol Voltaics, 2016
FlatFrog, 2017