onsdag 1 maj 2024

inloggad som

Uppstickaren Memlin plockar Lindex som kund

Lundabaserade Memlin har sedan lanseringen för ungefär ett år sedan fått ett 60-tal kunder. Nyligen tillkom klädbutikskedjan Lindex.

– Det är en av våra större kunder, i storleksordningen 120.000 kronor per år. Lindex använder Memlin för event i butiker och hanterar 200 event samtidigt, säger vd Christian Ramel till Rapidus.

Det nya bolaget Memlin bygger på eventhanteringssystemet Digiviter som Christian Ramel och Eric Andersson utvecklade och drev i sex år. Med Memlin kan användaren hantera arrangemang, event, kurser och utbildningar.

Till exempel kan information som matpreferenser och vilket företag deltagare kommer ifrån samlas i systemet som har samma användargränssnitt för alla användare i en organisation. Systemet är kompatibelt med annan mjukvara som CRM- och faktureringssystem.

– Vi hanterar uppsamlingen av deltagare och att all information de uppger är korrekt, liksom faktureringen, säger Christian Ramel.

En ny version av Memlins system släpps i dagarna. En ny funktion är att flera event kan samlas och hanteras ihop i projekt. Affärsmodellen är prenumerationsbaserad och bygger på antal användare hos en kund. Bland kunderna syns Actic Gym, flera kommuner och Aspia, som tidigare tillhörde PWC.

I våras reste Memlin fyra miljoner kronor, pengar som beräknas räcka ett tag. Utöver grundarna Christian Ramel, Eric Andersson och Telavoxgrundaren Gustav Olsson har även Stockholmsbaserade Peter Aldin gått in med pengar sedan start. Nio personer arbetar i bolaget, fem finns i Lund och resten på olika platser såväl inrikes som utrikes.

Emily Binks

Lundabaserade Memlin har sedan lanseringen för ungefär ett år sedan fått ett 60-tal kunder. Nyligen tillkom klädbutikskedjan Lindex. – Det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad