Lundabolaget Vultus har rest totalt fyra miljoner i sin gräsrotskampanj.
– Det var 250 procent mer än vi skulle. Vi har 410 investerare vilket är användbart, eftersom många har nätverk och hjälpt till och hitta samarbetspartner, säger vd Robert Schmitt till Rapidus.
Under hösten lanserade Vultus sin teknik, som effektiviserar lantbruk, globalt.
– Vi har fått ganska bra respons och fått några nya kunder. Men det har varit en del tekniska problem kopplat till integrationen som vi inte förutspådde och som vi arbetar på, säger Robert Schmitt.
Vultus teknik tar satellitbilder på bönder odlingar och visar med efterföljande bildanalys hur plantorna mår. Tekniken ger även rekommendationer på hur odlarna kan distribuera sitt kväve, baserat på insamlad data. Vultus bildinformation kopplas ihop med lantbrukarnas planeringssystem. Bland kunderna syns brittiska FieldMargin och ryska Exact Farming. Totalt når Vultus ut till över 6,5 miljoner hektar mark.
12 personer arbetar i Vultus som Robert Schmitt grundade ihop med William Håkansson.
Emily Binks