Malmöbolaget GoldenGlow, med Youtube-profilen Mustafa Alfredji i spetsen, nylanserar snart appen MySocial. Tanken är att koppla ihop så kallade influencers världen över.
För drygt ett år sedan släppte bolaget appen MySocial Pro, som då riktade sig till annonsörer som vill marknadsföra via influencers, alltså personer med många följare i sociala medier. Men nu har appen gjorts om och annonsörerna lämnats utanför.
– Marknaden kring influencers är väldigt omogen med många som konkurrerar om smulor. Det finns inget ekosystem och till exempel ingen som samlar alla influencers på en och samma plats, säger GoldenGlows vd och medgrundare Mustafa Alfredji.
Genom GoldenGlows app ska influencers kunna nätverka och samarbeta. Medlemskapet kommer kräva minst 10.000 följare på sociala medier och en personlig inbjudan från företaget.
Mustafa Alfredji kan själv klassas som influencers, med cirka 60.000 prenumeranter på sin Youtube-kanal. 21-åringen har varit verksam inom ”influencer marketing” sedan han började som 15-åring på kanadensiska mediajätten BroadbandTV.
GoldenGlow sitter på The Ground i Malmö och sysselsätter sex personer. Som Rapidus tidigare berättat finns Jon Hauksson bland delägarna. Även Magnus Hultman från IT-bolaget Strossle har investerat i bolaget. Efter nyår är planen att ta in nytt kapital, med målet satt till 10-15 miljoner kronor.
Emiliano Strauss