Det senaste året har Volvo Cars mer än fördubblat sin skånska utvecklingsenhet till knappt 130 anställda. Ett stort kliv togs under hösten då bolaget på ett bräde värvade närmare hälften av personalen från Microsofts nedlagda Lundakontor.
Ett 40-tal anställda blev av med jobbet då Microsoft i augusti meddelade att utvecklingsenheten i Lund skulle läggas ned. Volvo har i huvudsak värvat seniora utvecklare som i många fall varit med sedan tiden med Scalado, som 2012 köptes upp av Nokia och något år senare av Microsoft.
Microsofts Lundakontor var inriktat på teknik för bildhantering, inget uppenbart fokusområde för en biltillverkare. Men Henrik Svensson, som basar över Volvo Cars skånska utvecklingsverksamhet, menar att det finns många beröringspunkter.
– Mycket av den kompetens som funnits i Scalado, Nokia och Microsoft har bäring inom fordonsindustrin, bland annat bildbehandling, sensordata och signalbehandling, säger han till Rapidus.
Det gäller inte minst eftersom Lundakontoret fått ett mer uttalat mål att arbeta med mjukvara för självkörande fordon.
– Mycket av de system vi byggt tidigare, exempelvis inom konnektivitet, behövs för att man ska kunna bygga autonoma fordon i framtiden. Nu har vi mer explicit börjat titta på självkörande fordon, säger Henrik Svensson.
I vintras rapporterade Rapidus att Volvo skrivit avtal med Malmöbaserade konsult- och rekryteringsbolaget Additude för att värva 100 nya utvecklare till Lund. Sedan dess har den skånska personalstyrkan mer än fördubblats. Expansionen är en del av en nationell satsning Volvo har på att kraftigt utöka antalet mjukvaruingenjörer.
– Generellt kommer mjukvara vara ett hett område inom bilindustrin framöver. Mekaniken är redan ganska mogen, säger Henrik Svensson.
Erik Olausson