torsdag 2 maj 2024

inloggad som

European Media Partners svenska bolag haltar efter

Malmöbaserade European Media Partner har de senaste åren ångat fram på kontinenten. Men den svenska verksamheten har blivit lidande och nu tvingas koncernen sätta två svenska dotterbolag, med ett 20-tal anställda, i rekonstruktion.

Rekonstruktionen inleddes i början på sommaren, då European Media Partners svenska bolag dragit på sig en sammanlagd skuld på runt fem miljoner kronor, utan möjlighet att betala.

European Media Partner är inriktat på tematidningar om till exempel livsstil, hälsa eller entreprenörskap, där annonser blandas med reportage och intervjuer om samma ämne.

Produktionerna går som bilagor till en rad dagstidningar inom framförallt Bonnier-sfären, som också får ta en stor del av smällen när fordringarna nu skrivs ned. Vid rekonstruktionstillfället fanns skulder till Dagens Industri, Dagens Nyheter och HD-Sydsvenskan på sammanlagt över två miljoner kronor.

Fredrik Thorsson, som äger European Media Partner tillsammans med medgrundaren Jonathan Andersson, uppger att duon de senaste åren lagt mest krut på expansionen i Tyskland och Nederländerna, där koncernen i dag har närmare 70 anställda.

– Det har fått konsekvenser för den svenska verksamheten, som vi lämnade över till folk som inte klarat av att sköta den, säger Fredrik Thorsson till Rapidus.

Parallellt har den svenska verksamheten fått dra ett tungt lass inom teknikutveckling, för att matcha de tryckta bilagorna med kampanjsajter på webben, uppger Fredrik Thorsson.

Närvaron på nätet har blivit viktigare i takt med att annonspengarna till tryckta medier överlag halverats sedan 2011, enligt siffror från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

– Vi jobbar i en bransch i ständig förändring, där det kommer nya trender varje år om hur man ska spendera sina annonspengar. Men vi ser att turbulensen kring tryckta medier börjar lägga sig, att folk åter börjar tycka det är attraktivt, säger Fredrik Thorsson.

Från att ha varit över 30 anställda i Malmö har European Media Partners svenska gren sysselsatt hälften så många under 2017 och 2018. Som ett led i rekonstruktionen ska säljstyrkan i Malmö dock utökas, enligt Fredrik Thorsson som nu tagit över vd-posten för den svenska grenen.

– De svenska bolagen har varit vårt problem men vi ska absolut inte stänga ner i Sverige utan köra på hårt. Det är därför vi gör rekonstruktionen, säger han.

Parallellt planerar han för ytterligare kontor på kontinenten, bland annat i Belgien och Schweiz. Trots rejält minskade intäkter i de svenska dotterbolagen under slutet av 2017 och början av 2018 omsätter koncernen som helhet över 100 miljoner kronor, uppger Fredrik Thorsson.

Erik Olausson

Malmöbaserade European Media Partner har de senaste åren ångat fram på kontinenten. Men den svenska verksamheten har blivit lidande och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.