…Annette Melander Berg, som påbörjat sitt nya uppdrag under augusti.
Hur står sig Helsingborg som företagarstad i dag, skulle du säga, som har bott här ganska länge?
– Jag har ju någonstans bilden av att det finns en företagaranda, som jag tycker är väldigt god. Jag tror att det finns goda förutsättningar att driva företag här. Men det finns ju ingenting som inte kan bli bättre, och vi har ett jobb att göra med att synliggöra staden och hur det är att driva företag här ännu mer än vad vi gör.
Hur ska du se till att staden på allvar ska kunna konkurrera med Malmö och Lund om att locka till sig uppstartsbolag och det innovativa näringslivet?
– Helsingborgs styrkor är dels läget, som skapar bra förutsättningar för de branscher som är stora här – handel, e-handel och logistik. Sedan tror jag här finns goda möjligheter att jobba med miljö och smart city-frågor. Det gör ju också att man inte heller behöver tänka i konkurrenstermer, utan jag tycker det är viktigt att titta på hur vi totalt sett bidrar till regionens attraktivitet. Det synsättet tror jag alla vinner på.
Du har tidigare arbetat med marknadskommunikation, drivit det egna bolaget Lightfinder och arbetat på Connect Region Syd. Hur känns det att sitta på andra sidan bordet?
– Det jag känner är att från den här sidan finns det väldigt stora möjligheter att göra skillnad. Jag tänker mycket kring oss som möjliggörare, att man ser och stöttar eldsjälar och goda initiativ, och ser kontaktytorna för dem.
Vilken nytta har du av din tidigare erfarenhet i det här uppdraget?
– Jag tänker mycket på det jag kallar entreprenörsresan: du är ju företagare oavsett om du startar ett nytt företag eller driver ett befintligt företag med tusen anställda. Jag tror det är bra att jag sett olika delar av den resan, eftersom jag ju har jobbat med bolag i olika faser.
Felicia Frithiof