fredag 15 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborgsbolag ska digitalisera Swedish Matchs processer

Hash Mobile i Helsingborg har tagit in 10 miljoner kronor sedan starten 2015 varav nära två miljoner under våren. I dagarna slöts ett avtal med Swedish Match som handlar om att digitalisera delar av tobaksföretagets tillverkningsprocess.

– Vår tjänst är en brygga mellan offline och online, så att dokumentation som i dag annars görs med papper och penna, bara ska behöva göras en gång och integreras i bolagets system direkt, säger Hash Mobiles vd Peter Helmersson till Rapidus.

Uppdraget för Swedish Match har just påbörjats och under hösten kommer Hash Mobiles mjukvara att implementeras i tre produktionslinjer på två fabriker i Göteborg och Kungälv.

– Tillsammans med Hash Mobile ska vi nu jobba fram ett sätt att samla in och säkra upp data som effektiviserar vår tillverkningsprocess, säger Tobias Börjesson, ansvarig för processutveckling på Swedish Match.

Sedan tidigare har Hash Mobiles tjänst lockat till sig kunder som fiber- och pappersmassföretaget Ahlström Munksjö, drivmedelsbolaget St 1 och Alfa Laval.

– St 1 använder vår mjukvara när de överför drivmedel till tankbåtarna. Tidigare noterades tankdatan manuellt, men med vårt verktyg hamnar digitala bilder och kommentarer direkt i deras informationsflöde, säger Robin Ottenfeldt som är Hash Mobiles grundare.

Av de nära två miljonerna kommer merparten från affärsänglarna Lars Wikander, Joakim Viklund och Anders Wikström och deras respektive investeringsbolag Wikow Venture, JGRS Investment och P.Wikström J:r. Resterande kommer från Peter Helmersson, Robin Ottenfeldt och Hash Mobiles styrelseordförande Rickard Lövdahl.

Bolaget har fyra heltidsanställda i Helsingborg samt återförsäljare i Holland och Österrike. 2017 omsatte Hash Mobile cirka 3,5 miljoner kronor.

Magnus Erlandsson

Hash Mobile i Helsingborg har tagit in 10 miljoner kronor sedan starten 2015 varav nära två miljoner under våren. I dagarna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.