måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scaladoveteraner gör omtag med OptimalBits

Lundabaserade OptimalBits har inlett ett partnerskapssamarbete med skyltningsbolaget Tylöprint från Halmstad. Tillsammans lanserar de nu ett digitalt skyltningssystem för mäklarbyråer på svenska marknaden.

När OptimalBits 2013 gick skarpt med sin reklamtjänst för digitala skyltar var den generell och riktad mot kunder med enstaka skärmar. Enligt bolaget fick de tusentals användare i Sverige och utomlands med det blev ändå inget lyft i varken försäljningsvolym eller intäkter.

– Det är tufft för små innovativa bolag att komma ut med lösningar innan marknaden är mogen. Det har vi erfarit på OptimalBits, men nu vänder det förhoppningsvis, säger bolagets vd Manuel Astudillo.

Han uppger att de nu gjort om tjänsten och nischat den mot specifika marknader, där mäklarbranschen blir första rejäla satsningen. OptimalBits har inlett ett partnerskap med Tylöprint som i mer än 30 år utvecklat och sålt sälj- och marknadsföringsverktyg till mäklarbyråer. Bolaget har sitt huvudkontor i Halmstad och omsätter 30-35 miljoner kronor årligen.

– Tylöprint är marknadsledande inom mäklarsektorn och de kommer att erbjuda vår gemensamma lösning till alla sina kunder. Tillsammans med en del andra lösningar som vi har på gång kan detta revolutionera mäklarbranschen, säger Manuel Astudillo.

Tjänsten består dels av uppkopplade, specialdesignade skärmar som är anpassade för skyltfönster, dels av en webbaserad mjukvara som styr vad som visas på skärmarna. På så sätt ska mäklarna snabbt kunna uppdatera skärmarna varifrån som helst, exempelvis med information om pågående budgivningar.

OptimalBits grundades 2011 av Scaladoveteranerna Manuel Astudillo och Pierre Elzouki, som tillsammans med Aron Kornhall är bolagets enda ägare. Förutom ägarna och externa konsulter har bolaget inga anställda och en omsättning under miljonen.

Emiliano Strauss

Lundabaserade OptimalBits har inlett ett partnerskapssamarbete med skyltningsbolaget Tylöprint från Halmstad. Tillsammans lanserar de nu ett digitalt skyltningssystem för mäklarbyråer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.