fredag 15 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånsk chefstrio bygger app för ordningsamma husägare

Tre tidigare chefer inom skånska näringslivet har gått samman kring idén att digitalisera den traditionella bostadspärmen. I nybildade Malmöbolaget OurLiving har de satsat fem miljoner kronor på en app som ska tillfredsställa även den mest nitiska husägarens kontrollbehov.

I OurLivings app ska boende i lägenheter och villor kunna ladda upp allt från måttsatta ritningar och kontrakt till numret på byggfirman som gjort den senaste renoveringen. Informationen följer sedan med till nästa person när bostaden säljs eller överlåts.

– Man kan till exempel ladda upp bilder på hur rör och ledningar dras vid en renovering, eller specifikationen av vilken färg jag har på väggarna, säger Tomas Ringdahl.

Han har ett förflutet från ledande poster på Skanska och var fram till 2016 regiondirektör på Akademiska Hus i södra Sverige. OurLiving har han grundat tillsammans med Henrik Ewetz, tidigare kommunikationschef för en division inom danska industrikoncernen Danfoss, samt Jörgen Brandt som var en av grundarna till IT-bolaget Avensia i Malmö och senast vd för avknoppningen Mashie med ett 30-tal anställda.

Målgruppen är privatpersoner, som själva kan ladda ner OurLivings app och fylla den med information om såväl bostaden som dess inventarier. Men tanken är också att byggbolag ska förse ägarna till nybyggda bostäder med appen, istället för den pärm med viktiga papper om boendet som är vanlig i dag. Enligt Jörgen Brandt har OurLiving redan tecknat avtal med ett antal spelare i branschen som tillsammans färdigställer 15.000 nya bostäder om året.

I nuläget finns enbart en gratisversion av appen. I förlängningen räknar Jörgen Brandt, som är OurLivings vd, med att lansera en premiumversion åt fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

– Vi kommer också ha kommersiella ytor i appen som vi kan fylla med relevanta erbjudanden, säger han.

Grundartrion har hittills finansierat bolaget själva med cirka fem miljoner kronor, men har nu gett sig ut på jakt efter lika mycket till från externa investerare för att kunna lansera utomlands.

– Det finns några bolag i USA som gör liknande system, men annars har vi inte hittat några som gör det vi gör, säger Tomas Ringdahl.

Erik Olausson

Tre tidigare chefer inom skånska näringslivet har gått samman kring idén att digitalisera den traditionella bostadspärmen. I nybildade Malmöbolaget OurLiving […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.