Kort sagt: Planerna på en HH-förbindelse tycks helt ha gått in i väggen. Varför? För att nya utredningar innebär nya förseningar. För att varken den danska regeringen eller någon dansk kommun utöver Helsingørs är aktiva förespråkare. För att kostnaden för Fehmarn Bält-förbindelsen ännu inte går att överblicka. Och för att Köpenhamn och Malmö hellre vill ha en tunnelbanelinje under sundet.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
Klik her for at se dansk version af analysen
Det senaste halvåret har det varit knäpptyst i Danmark om HH-förbindelsen, även under novembers valrörelse till kommunal- och regionvalen. Senaste livstecknet var ett pressutskick 26 juni: ”HH-gruppen är tillfreds med nyheten om att undersöka fördelarna” kommenterade ordföranden Erik Østergaard då Danmarks transportministerium och svenska motparter lanserade ännu en undersökning. Väntetid: tre år. Och det bara för att få en inledande strategisk analys. Vi har hört det förr och har redan tillräckligt med seriöst beslutsunderlag:
* 2016 visade en genomgång från en dansk-svensk arbetsgrupp från Danmarks transportministerium, Sverigeförhandlingen och Trafikverket att Öresundsbron kan klara kapaciteten fram till 2050 genom vissa kompletterande anslutningar. En HH-förbindelse kan ge vinster i norra delen av Öresund men är ”nice to have” snarare än ”need to have”.
* HH-gruppen har analyserat den tänkta förbindelsen, senast 2015, då man kom fram till att den samhällsekonomiska vinsten är 27 miljarder kronor, varav 9 miljarder kommer från insparad restid bland tågresenärerna. Därför vill HH-gruppen ha såväl en väg- som en järnvägsförbindelse.
* Efter att ha gjort av med fyra miljoner euro presenterade interregprojektet IBU Øresund sina slutsatser 2010. Ingen av rekommendationerna har följts. Bland annat förespråkade slutrapporten en HH-förbindelse och en ny motorvägskorridor på norra Själland, Ring 5. I uppdragsbeskrivningen av utredningen som inleddes i somras är Ring 5 bortplockad – tvärt emot IBU-projektets noggrant utredda slutsatser.
Oenigheten mellan olika aktörer i Sverige och Danmark är ytterligare en spik i kistan. Danska transportministern Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) är generellt positiv men underminerar i realiteten planerna på en HH-förbindelse: ”Det ser ut att finnas ett solitt business case för en ren vägförbindelse. Efter svenska önskemål undersöker vi också en järnvägsförbindelse”. Läs: danska regeringen önskar sig INTE tåg, de utreds bara av hövlighet. Och på sommarens Folkemøde på Bornholm gick den danska ministern öppet emot Region Hovedstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen (Socialdemokraterne), som förespråkar både väg- och tågförbindelse.
Vad har gått snett? Jo bland annat att ytterligare danska infrastruktursatsningar måste vänta när Fehmarn Bält-förbindelsen drunknar i osäkerhet. Tunneln kan öppna tidigast 2028, men först ska advokaterna slåss i tyska rättssalar om de 12.600 synpunkter och klagomål som skickats in. Det ger flera års fördröjning för projektet som redan kostat fyra miljarder danska kronor i förberedelser.
Danmark har heller aldrig mäktat med mer än ett gigantiskt infrastrukturprojekt åt gången – först Stora Bält, sedan Öresund och nu Fehmarn. Därför är HH-planerna lagda på is.
Oenigheten mellan Helsingborg-Helsingör och Malmö-Köpenhamn (som vill ha Öresundsmetro) är bekväm för den danska regeringen, eftersom den då inte behöver bestämma sig. Lika behändigt är att även tankarna på Öresundsmetro parkerats i ytterligare en treårig, EU-bekostad utredning.
Ansvaret för att ingenting händer med HH-förbindelsen vilar även på andra parter. PR-byrån Burson-Marsteller, som 2013 fick i uppdrag att pressa på för att planerna skulle förvekligas. Samt Greater Copenhagen & Skåne Committee, som snällt väljer att backa upp idén om ytterligare utredningar istället för att prioritera nya Öresundsförbindelser i sin trafikvision från i fjol.
Kommittén har bara en mystisk formulering om att HH ska byggas först men att Öresundsmetron är kopplad till utbyggnaden av Köpenhamns tunnelbanenät och kan byggas oberoende av om en HH-förbindelse beslutats. Det är naivt att tro att båda de projekten ska bli av.
Planerna på att knyta ihop regionen mellan Helsingborg och Helsingör förtjänar ny energi och livskraft. Men så här några veckor före årsskiftet ser HH-förbindelsen – åtminstone från dansk horisont – ut att vara stendöd.