torsdag 3 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbolag går skarpt med gigantisk databas

Malmöbaserade Factlab lanserar en ny tjänst som främst riktar sig till medier och journalister. Det är företagets första betaltjänst, som släpps 14 år efter grundandet 2003. Samtidigt ger sig Factlab in på den växande marknaden för digitala läromedel.

– Vi började med detta eftersom vi tycker det är viktigt. Vi hade barn i skolåldrar och ville till en början hjälpa dem. Sen såg vi att efterfrågan fanns och då prioriterade vi att få fler användare framför att tjäna pengar på företaget, säger vd Peter Andersson till Rapidus.

Factlab har samlat på sig 40 miljoner källhänvisade faktaposter från ungefär 350 källor, såsom statistiska centralbyråer från Sverige och andra länder, Eurostat, Världsbanken, FN och CIA. Samtliga poster är kategoriserade och tillgängliga gratis på företagets hemsida. Där kan man laborera med informationen, jämföra variabler samt generera interaktiva tabeller och diagram.

– I dag när allt ska gå så snabbt och det är så mycket snack om ”fake news” är det viktigt att kunna ta fram trovärdig information på så kort tid som möjligt. Vi vill göra det lätt för hela världen att ta fram källhänvisade fakta på nolltid, säger Peter Andersson.

Nu har företaget utvecklat tjänsten och infört funktioner som enbart betalande kunder ska få tillgång till. Möjligheten att bädda in diagram och tabeller på sin egen hemsida, till exempel i artiklar, är exempel på en sådan funktion.

– Vi har haft möten med flera stora mediehus som visat ett stort intresse för en sådan tjänst. Under första kvartalet 2018 kan vi förhoppningsvis skala upp försäljningen i Sverige, säger Peter Andersson.

Samtidigt för Factlab samtal med två svenska företag som tillhandahåller digitala läromedel om att utnyttja faktadatabasen till att ta fram nya läromedel. Utvecklingen av digitala läromedel har de senast åren lockat en rad etablerade spelare, däribland Malmöbaserade Nationalencyklopedin och Bonnier-ägda Clio Online i Köpenhamn.

Factlab ägs av grundarna Peter Andersson och hans bror Mikael Olivecrona, samt schweiziska Bank von Roll. Hittills har de omsatt mindre än en halv miljon kronor om året med röda resultat på omkring två miljoner per år.

Emiliano Strauss

Malmöbaserade Factlab lanserar en ny tjänst som främst riktar sig till medier och journalister. Det är företagets första betaltjänst, som släpps […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Hon blir ny vd på Nationalencyklopedin

    Erfaren innovationsledare med erfarenhet från tech- och finansbranschen ska få kunskapskoncernen att växa internationellt. IT-profilen Anna Werntoft tar över som vd för NE Nationalencyklopedin.