Malmöbolaget Batmetrics grundades 2015 med idén att överföra e-handelns mätinstrument till fysiska butiker. Med hjälp av RFID-taggar på produkter samt kameror och andra sensorer kan företagets mjukvara följa varornas rörelse och därigenom mäta intresset för olika varor eller kampanjer. Nu har golvtillverkaren Kährs blivit första storkunden.
– Vi kan i realtid se hur många som till exempel plockar upp en produkt från ett kampanjbord. Med en sensorkamera kan vi också se hur många människor som går förbi bordet och allt detta jämförs med försäljningen, säger Thomas Droben, vd och grundare.
Batmetrics riktar sig till stora internationella varumärken och kedjor. Thomas Droben har själv bakgrund inom detaljhandeln där han arbetade med bland annat affärs- och konceptutveckling på Peak Performance och IC Companys.
– Jag märkte att ingen kunde säga varför man inom detaljhandeln bygger nya koncept med jämna mellanrum. Därför ville jag skapa ett verktyg som bland annat kan utvärdera sådana förändringar och ta reda på vad som faktiskt fungerar, säger Thomas Droben.
Förra året körde Batmetrics pilottester med verktyget på Triangeln i Malmö och nu har bolaget fått sin första internationella kund i golvtillverkaren Kährs. Droben hoppas att det kommer attrahera nya investerare till bolaget, som söker efter partner och kapital för att accelerera utvecklingen. I nuläget är de fyra delägare med Thomas Droben som ensam majoritetsägare.
Emiliano Strauss