söndag 25 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mincbolag mäter klick IRL – landar sin första storkund

Malmöbolaget Batmetrics grundades 2015 med idén att överföra e-handelns mätinstrument till fysiska butiker. Med hjälp av RFID-taggar på produkter samt kameror och andra sensorer kan företagets mjukvara följa varornas rörelse och därigenom mäta intresset för olika varor eller kampanjer. Nu har golvtillverkaren Kährs blivit första storkunden.

– Vi kan i realtid se hur många som till exempel plockar upp en produkt från ett kampanjbord. Med en sensorkamera kan vi också se hur många människor som går förbi bordet och allt detta jämförs med försäljningen, säger Thomas Droben, vd och grundare.

Batmetrics riktar sig till stora internationella varumärken och kedjor. Thomas Droben har själv bakgrund inom detaljhandeln där han arbetade med bland annat affärs- och konceptutveckling på Peak Performance och IC Companys.

– Jag märkte att ingen kunde säga varför man inom detaljhandeln bygger nya koncept med jämna mellanrum. Därför ville jag skapa ett verktyg som bland annat kan utvärdera sådana förändringar och ta reda på vad som faktiskt fungerar, säger Thomas Droben.

Förra året körde Batmetrics pilottester med verktyget på Triangeln i Malmö och nu har bolaget fått sin första internationella kund i golvtillverkaren Kährs. Droben hoppas att det kommer attrahera nya investerare till bolaget, som söker efter partner och kapital för att accelerera utvecklingen. I nuläget är de fyra delägare med Thomas Droben som ensam majoritetsägare.

Emiliano Strauss

Malmöbolaget Batmetrics grundades 2015 med idén att överföra e-handelns mätinstrument till fysiska butiker. Med hjälp av RFID-taggar på produkter samt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Starfish – vad hände sedan?

    PODD: Starfish of Sweden har utvecklat en teknologi för madrasser och andra möbler som gör att trycksår kan undvikas. Den […]


  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Zaplox tappar vd:n: “Det är ett hårt slag”

    Lundabolaget Zaplox vd Tess Mattisson har sagt upp sig. Nu söker bolaget en ”liknande profil” som hennes ersättare. Det här ska Tess Mattisson göra istället.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Precise tar in M&A-kompetens

    Precise Biometrics i Lund föreslår en specialist på strategiska företagsaffärer till styrelsen. Vd Joakim Nydemark förnekar dock att det ligger en ny agenda bakom rekryteringen.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.