torsdag 23 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mincbolag mäter klick IRL – landar sin första storkund

Malmöbolaget Batmetrics grundades 2015 med idén att överföra e-handelns mätinstrument till fysiska butiker. Med hjälp av RFID-taggar på produkter samt kameror och andra sensorer kan företagets mjukvara följa varornas rörelse och därigenom mäta intresset för olika varor eller kampanjer. Nu har golvtillverkaren Kährs blivit första storkunden.

– Vi kan i realtid se hur många som till exempel plockar upp en produkt från ett kampanjbord. Med en sensorkamera kan vi också se hur många människor som går förbi bordet och allt detta jämförs med försäljningen, säger Thomas Droben, vd och grundare.

Batmetrics riktar sig till stora internationella varumärken och kedjor. Thomas Droben har själv bakgrund inom detaljhandeln där han arbetade med bland annat affärs- och konceptutveckling på Peak Performance och IC Companys.

– Jag märkte att ingen kunde säga varför man inom detaljhandeln bygger nya koncept med jämna mellanrum. Därför ville jag skapa ett verktyg som bland annat kan utvärdera sådana förändringar och ta reda på vad som faktiskt fungerar, säger Thomas Droben.

Förra året körde Batmetrics pilottester med verktyget på Triangeln i Malmö och nu har bolaget fått sin första internationella kund i golvtillverkaren Kährs. Droben hoppas att det kommer attrahera nya investerare till bolaget, som söker efter partner och kapital för att accelerera utvecklingen. I nuläget är de fyra delägare med Thomas Droben som ensam majoritetsägare.

Emiliano Strauss

Malmöbolaget Batmetrics grundades 2015 med idén att överföra e-handelns mätinstrument till fysiska butiker. Med hjälp av RFID-taggar på produkter samt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Vinstdrivande sedan dag ett

    Grundartrion bakom Trés Media fokuserar på två saker: nöjda kunder och lönsam tillväxt. – Resten faller sedan på plats, säger en av grundarna.

  • Börsen gäspar åt Mildefs fantomtillväxt

    Mildef i Helsborg levererar fantomsiffror, ändå togs rapporten emot med en fallade aktiekurs på torsdagen. Inter heller Bonesupport lyckades slå marknadens hög uptrissade förväntningar.


  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.