måndag 4 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sony-veteraner i samarbete med amerikansk teknikjätte

Lundabolaget Palago har inlett ett samarbete med Nasdaq-noterade NXP som tar med deras teknik ett stort steg mot lansering av armbandet för kontaktlösa betalningar. Nu står en nyemission högt på listan.

Palago är ett av bolagen som växt fram inom Sonys NextStep-program och grundades av Göran Andersson och Patric Lind. Deras affärsidé bygger på att ersätta betalkort, oavsett utgivare och bank, med ett armband för kontaktlösa betalningar. Armbandet ska även kunna rymma nycklar, resekort, biljetter och ID-information.

Under vintern har flera pusselbitar fallit på plats och efter prylmässan CES i Las Vegas i januari spikades samarbetet med NXP, ett Nasdaqnoterat teknikbolag som tillverkar halvledare, datachips och komponenter för säkra transaktioner. De förser Palago med ett nytt NFC- chip och teknik för att uppkopplade prylar som Palagos ska kunna fungera som nedladdningsbara kreditkort.

Under hösten har Palago testat den första prototypen av ”blipparmbandet” i Valencias kollektivtrafik.

– Det är enormt stort att vi som är ett väldigt litet företag kan bli utvalda och få tillgång till NXP:s senaste teknik, men det är del av förändringen som sker inom fintech och mobilbranschen. Förr var det bara storindustrin som kunde satsa på ny teknologi, nu är det nästan tvärtom. Små spelare kan göra stora avtryck och det finns ett väldigt intresse från stora bolag att hänga med småföretag, säger Göran Andersson.

Palago har hittills gått runt på eget kapital men är mitt uppe i en kapitalresning. Hur stor vill bolaget inte gå ut med men pengarna behövs för att komma igång med försäljningen och med att ta fram nästa produkt. Vid sidan av Göran Andersson och Patric Lind har Huaweis Lundachef Tord Wingren, affärsmannen Christer Bergman och SEB:s tidigare regionchef Ingrid Jönsson gått in i bolaget samt tagit plats i styrelsen.

NXP har 44.000 anställda i 35 länder och omsatte 6,1 miljarder dollar under 2015.

Jennie Lorentsson

Lundabolaget Palago har inlett ett samarbete med Nasdaq-noterade NXP som tar med deras teknik ett stort steg mot lansering av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.