söndag 24 november 2024

inloggad som

Cykelentreprenör startar egen tillverkning i Malmö

Den pedaldrivna transportfirman Movebybike i Malmö har sedan starten för fem år sedan vuxit till en omsättning på två miljoner kronor, med vinst och franchise i flera svenska städer. Nu startar grundarna Starke Cycles, där de själva ska utveckla och tillverka cyklar.

De flesta av Movebybikes cyklar är eldrivna och kan lastas med 4 kubikmeter gods som väger uppåt 300 kg. De största kunderna är MKB och förskoleförvaltningen, där Movebybikes kör ut restavfall respektive mat. De kör också en cykelbuss med plats för tolv barn. Omkring sju cyklar rullar regelbundet.

Fokus i nya Starke Cycles är att utveckla cyklarna så de blir lättare att lasta. På sikt är tanken att sälja cyklarna även till externa aktörer.

– Vi behöver göra en cykel där man på ett ergonomiskt sätt kan lasta och lossa stora volymer utan de hjälpmedel man har i en lastbil, säger Johan Wedin.

Johan Wedin och Nils Wedin grundade Movebybike som via franchise finns i Stockholm, Lund, Uppsala och Umeå. I Göteborg körs cyklarna i Movebybikes egen regi. Totalt sysselsätter bolaget cirka 15 personer, varav 10 i Malmö där huvudkontoret finns.

Utöver Johan och Nils Wedin är även Staffan Sölve och Behdad Ansari, vd på IT-konsultbolaget Devoote, grundare av Starke Cycles som drog igång i höstas. Prototyper är under utveckling och båda bolag har hittills drivits utan extern kapital.

Emily Binks

Den pedaldrivna transportfirman Movebybike i Malmö har sedan starten för fem år sedan vuxit till en omsättning på två miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.