Minc-bolaget Studybee inleder en emission för att finansiera utvecklingen av sin insticksmodul till Google Classroom – och förbereda för en lansering i bland annat USA.
Dagens skolor använder ofta Googles tjänster för att hantera inlämningsuppgifter, medan den pedagogiska bedömningen sker i andra digitala verktyg. Med Studybees verktyg kan allt skötas i Google Classroom och lärarna slipper hoppa mellan olika program.
– Vi har i dagsläget fem betalande skolor och drygt 130 testkunder som håller på att konverteras till ordinarie. Vi hoppas vara uppe i 15 betalande skolor före årsskiftet, säger medgrundare Ian Rattigan till Rapidus.
Enligt honom är intresset stort, i synnerhet från friskolor. Studybee håller bland annat på att skriva ramavtal med en av Sveriges största friskolekoncerner.
Under 2017 är målet att verktyget ska spridas ytterligare i Sverige, sedan planerar bolaget att påbörja en internationell lansering mot slutet av samma år. Primärt fokus blir USA och Storbritannien, där andelen skolor som använder Google Classroom är hög. För att finansiera lanseringen startar Studybee nu en nyemission med mål att ta in åtta miljoner kronor. I eftermiddag presenterar sig företaget för investerare på evenemanget Minc Capital.
– Vi hoppas hitta samarbetspartners med kunskaper och kontakter inom skolbranschen, säger Ian Rattigan.
Pengarna ska även gå till att utveckla verktyget så att det kan hantera olika former av digitalt undervisningsmaterial. Samtidigt skissar Studybee på hur man skulle kunna bygga liknande funktioner för andra läroplattformar än Google Classroom.
– Vi har fått förfrågningar från flera av deras konkurrenter, säger Ian Rattigan.
Bolaget har i dag fem anställda och väntas få sällskap av ytterligare en eller två personer i början av nästa år.
Elin Andersson Rosenstock