En rad allsvenska fotbollsklubbar använder i dag Malmöbolaget Spiideos mjukvara för att hantera inspelningen av matcher och träningar. Ängelholmsklubben Rögle blir första kunden på is.
Spiideos mjukvara används för att automatisk styra Axiskameror till att följa idrottare, sy ihop olika kameravyer och dela de videosekvenser som blir resultatet. Under hösten har bolaget fått ett fyraårigt miljonkontrakt att filma alla EM-tävlingar i simning och en utökad order till SkiStars skidanläggningar i Sverige och Norge.
Huvudspåret är dock lagsporter som handboll, ishockey och fotboll. MFF var tidigt ute som samarbetspartner, i dag har Spiideo ”halva allsvenskan” som kunder, uppger bolagets produktchef Fredrik Ademar. Mjukvaran har nyligen uppdaterats till att även kunna ta in och visualisera data från de så kallade aktivitetsvästar som många fotbollsklubbar använder på sina spelare för att kontinuerligt registrera position, fart och puls under träningen.
Andra nytillkomna kunder är handbollsklubbarna Lugi och Sävehof samt två svenska hockeklubbar, varav den ena är skånska Rögle. Sverige fungerar dock främst som referensmarknad, de reella intäkterna från avtalen med de svenska klubbarna ser ut att stanna vid cirka en miljon kronor i år.
De verkligt lukrativa affärerna väntar utomlands och bolaget för i dag diskussioner med stora fotbollsklubbar i brittiska Premier League.
– Konkurrernade system är så dyra att de bara används för A-laget. Vår teknik är relevant att använda även för lagen i tredjeligan i England, säger Spiideos vd Patrik Olsson.
Liksom Fredrik Ademar värvades han till bolaget från Sony Mobile i slutet av 2015. Spiideo grundades som en avknoppning från bildanalysgruppen på LTH men har i dag kontoret, med nio anställda, i centrala Malmö.
Patrik Olsson räknar med att nå positivt kassaflöde i slutet av 2017. Spiideo fick i slutet av förra året in 15 miljoner kronor i riskkapital från ägarkretsen, som inkluderar LMK och Almi Invest.
Erik Olausson