torsdag 21 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danir satsar ytterligare 31 miljoner i United Influencers

Samgåendet med norska United Bloggers har ännu inte förmått lyfta Dan Olofssons satsning på mobil marknadsföring. I det färska bokslutet för Malmöbaserade United Influencers Media Group redovisar ledningen en omsättning under 2015 på en enda krona.

Under det tidigare namnet Mikz har Danirs satsning väckt stor uppmärksamhet de senaste åren då kändisar som Zlatan, Isabella Löwengrip och golffamiljen Parnevik börjat publicera inlägg via bolagets app och hemsida. Inläggen blandas med betalt innehåll från företag i det som brukar kallas content marketing.

Parallellt satsar ledningen på att licensiera ut Mikz teknik för bland annat kuponger och presentkort i mobilen till andra företag.

I juni förra året gick bolaget ihop med norska United Bloggers, en bloggportal med ett antal miljoner läsare där företag kan synas genom content marketing på bloggarnas profiler. Någon omedelbar effekt har det inte gett på intäkterna, 2015 hade bolaget nästan ingen nettoomsättning.

United Influencers Media Groups vd Istvan Beres vill inte svara på några frågor om bolagets utveckling. I en intervju med Rapidus i mars var han dock hoppfull om 2016 och siktade på att i år nå 100 miljoner kronor i omsättning och ett positivt resultat.

Under 2015 minskade rörelseförlusten med 34 procent, men slutade ändå på -84 miljoner kronor. Dan Olofssons bolag Danir står även efter fusionen med United Bloggers som majoritetsägare till United Influencers Media Group och har skjutit till ytterligare 31 miljoner kronor för att täcka underskotten i bolaget. Därmed har Danir sedan starten satsat närmare 300 miljoner kronor i projektet.

Dan Olofsson vill inte kommentera United Influencers närmare men skriver i ett mejl till Rapidus att pengarna ska ses som en investering där slutresultatet förhoppningsvis blir positivt.

United Influencers har det senaste året öppnat nya kontor i Stockholm och Helsingfors. Så sent som i maj sysselsatte koncernen ett 30-tal personer, varav 7 i Malmö.

I styrelsen sitter, utöver Dan Olofsson och United Bloggers grundare Kjetil Tveter även Sony Mobile-veteranen Bert Nordberg, som PwC precis utsett till Danmarks bäste styrelseordförande för sina insatser i vindkraftsjätten Vestas.

Erik Olausson

Samgåendet med norska United Bloggers har ännu inte förmått lyfta Dan Olofssons satsning på mobil marknadsföring. I det färska bokslutet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Arvskifte i Danir – långt ifrån ”Succession”

    Dan Olofsson har länge varit en av Skånes mest färgstarka entreprenörer. Men nu är det sonen Johan Glennmo som leder familjens miljardimperium – med låg profil. På Rapidus frukostträff berättade han om ett odramatiskt och naturligt maktövertagande.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]