Kommunikationsbyrån Few startar nytt dotterbolag inom filmproduktion. Tre anställda har redan värvats från Malmöbolaget Upper First, som avvecklats under sommaren.
Few har sedan tidigare filmproduktion som en mindre verksamhetsgren genom dotterbolaget Based on a true story, med tre anställda. Based on a true story är dock inriktat på redaktionellt präglad film med exempelvis företagsintervjuer och produktpresentationer. Nybildade dotterbolaget Fluffy Things ska istället ägna sig åt mer traditionell reklamfilm.
– Utöver Chimney Group finns det mest små aktörer inom detta fält i Skåne. Vi tror det finns ett uppdämt behov av en spelare med lite mer muskler, säger Fews vd Carl Magnus Cronholm till Rapidus.
Inom två år räknar han med att Fluffy Things ska sysselsätta ett tiotal personer. Dotterbolaget kommer ledas av Erik Arheden, tidigare vd på Upper First. Sedan starten för åtta år sedan har Upper First producerat reklamfilmer åt bland andra Brio, Alfa Laval och Sony Mobile. Bolaget har även fungerat som underleverantör åt olika kommunikationsbyråer, däribland Few.
Upper First avslutade nyligen sitt senaste räkenskapsår, enligt Erik Arheden med en miljonvinst på sista raden. Bolaget har som mest haft ett tiotal anställda men avvecklades under sommaren.
– Vi såg att vi uppnått alla mål vi satte upp i bolaget och jobbat klart i den konstellationen, säger Erik Arheden till Rapidus.
Few är resultatet av sammanslagningen i början av 2015 mellan First Flight samt Wonderleap & Eight. Byråkoncernen har knappt 60 anställda. Under 2015 slutade Fews byråintäkt på knappt 34 miljoner kronor uppger Carl Magnus Cronholm.
Erik Olauson