torsdag 21 november 2024

inloggad som

Malmöbyrå startar nytt dotterbolag inom filmproduktion

Kommunikationsbyrån Few startar nytt dotterbolag inom filmproduktion. Tre anställda har redan värvats från Malmöbolaget Upper First, som avvecklats under sommaren.

Few har sedan tidigare filmproduktion som en mindre verksamhetsgren genom dotterbolaget Based on a true story, med tre anställda. Based on a true story är dock inriktat på redaktionellt präglad film med exempelvis företagsintervjuer och produktpresentationer. Nybildade dotterbolaget Fluffy Things ska istället ägna sig åt mer traditionell reklamfilm.

Carl Magnus Cronholm– Utöver Chimney Group finns det mest små aktörer inom detta fält i Skåne. Vi tror det finns ett uppdämt behov av en spelare med lite mer muskler, säger Fews vd Carl Magnus Cronholm till Rapidus.

Inom två år räknar han med att Fluffy Things ska sysselsätta ett tiotal personer. Dotterbolaget kommer ledas av Erik Arheden, tidigare vd på Upper First. Sedan starten för åtta år sedan har Upper First producerat reklamfilmer åt bland andra Brio, Alfa Laval och Sony Mobile. Bolaget har även fungerat som underleverantör åt olika kommunikationsbyråer, däribland Few.

Upper First avslutade nyligen sitt senaste räkenskapsår, enligt Erik Arheden med en miljonvinst på sista raden. Bolaget har som mest haft ett tiotal anställda men avvecklades under sommaren.

– Vi såg att vi uppnått alla mål vi satte upp i bolaget och jobbat klart i den konstellationen, säger Erik Arheden till Rapidus.

Few är resultatet av sammanslagningen i början av 2015 mellan First Flight samt Wonderleap & Eight. Byråkoncernen har knappt 60 anställda. Under 2015 slutade Fews byråintäkt på knappt 34 miljoner kronor uppger Carl Magnus Cronholm.

Erik Olauson

Kommunikationsbyrån Few startar nytt dotterbolag inom filmproduktion. Tre anställda har redan värvats från Malmöbolaget Upper First, som avvecklats under sommaren. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.