Efter genombrottssuccén Amnesia 2010 höstar Helsingborgsbolaget Frictional Games återigen in stora summor på sina gastkramande produktioner. På bara fem månader har skräckspelet Soma dragit in nästan lika mycket som det kostat att utveckla spelet under fem års tid, uppger medgrundaren Thomas Grip.
Sedan lanseringen i september har Frictional Games sålt över 200.000 exemplar av Soma för ett par hundralappar styck. Även med avdrag för skatter och distributionskostnader ger det tiotals miljoner kronor i intäkter till 14-mannabolaget, vars omsättning de senaste åren legat mellan 12 och 25 miljoner kronor – där uppåt hälften slutat som ren vinst.
Liksom de tidigare spelen Penumbra och Amnesia är Soma en mörk historia där spelaren famlar runt i en fientlig värld och tvingas gömma sig eller fly från alla faror. Från att tidigare enbart ha riktat in sig på PC har Soma släppts även till Playstation 4.
Thomas Grip, som grundat och äger bolaget tillsammans med vd Jens Nilsson, tittar nu på att dela upp arbetsstyrkan i två lag för att kunna ha två projekt igång samtidigt.
– Planen är att kunna släppa ett spel vartannat år framöver. Vi kommer eventuellt utvidga personalstyrkan något men vi vill heller inte bli för stora, säger han till Rapidus.
Erik Olausson