Med nytillkomna kunder som UNHCR och Orkla-bolaget KåKå har webbyrån Pixelant i Malmö i det närmaste fördubblat personalstyrkan det senaste året till 41 anställda. Nu väntar ytterligare en utlandsetablering.
Omsättningen i det färska bokslutet, som sträcker sig till siste augusti, ökade med nära 50 procent till cirka 19 miljoner kronor, uppger Robert Lindh. Han är vd sedan ett år tillbaka och var med och grundade bolaget, som bildades som en avknoppning från Datafant i Staffanstorp, numera Office IT-partner. Fokus har sedan starten legat på webbpubliceringssystemet TYPO3, som fortfarande står för 95 procent av kundprojekten.
Bakom tillväxten står dels utökade uppdrag från bland annat börsnoterade Meda, men även nytillkomna kunder. Utöver UNHCR och KåKå nämner Robert Lindh badrumstillverkaren Gustavsberg och resebyrån Nazar i Malmö.
– Tidigare levererade vi främst tekniken, nu har vi lagt till design vilket gör oss mer kompletta. Många byråer har svårt att gå över från analog till digital marknadsföring. Vi kommer från andra hållet, säger Robert Lindh.
Pixelants ägartrio Robert Lindh, Håkan Börjesson och Per Holst är även storägare i Malmöbyrån Resultify, inriktad på digital marknadsföring. Resultify har i dag växt till 25 anställda och delar adress med Pixelant.
Av bolagets 41 anställda finns i dag hälften i Malmö, ett fåtal i Karlskrona och 16 i ukrainska Lviv. Bolaget har just värvat sin första anställda i Stockholm, där kontoret öppnar nästa vecka. Robert Lindh räknar med att växa med ytterligare 10-20 personer det närmaste året och inom kort etablera sig på ytterligare en nordisk marknad.
I augusti drog Pixelant tillsammans med Good Malmö igång Pay IT Forward och projektet har just nått målet att ge mentorstid till 200 IT-kunniga personer utanför arbetsmarknaden. Totalt fick Pixelant och Good Malmö ett 30-tal IT-bolag i regionen att engagera sig, däribland Beijer Electronics, Massive Entertainment, Lundalogik och IBM.
Erik Olausson