Ett mobilstyrt, Pacman-inspirerat spel på en jätteskärm – det är Malmöbolaget Canwz senaste affär. Skärmen på 140 kvadratmeter sitter på en husvägg i centrala Stockholm och är något av ett genombrott för Canwz, vars vd är spelindustriveteran Sten Selander.
I spelet handlar det om att styra pommes frites och hamburgare som äter upp logotyper tillhörande en stor hamburgerkedja. Spelarna styr med hjälp av sina mobiltelefon och en interaktiv webbsida. Kontraktet är uppdelat i en fast och en rörlig del. Sten Selander vill inte berätta några detaljer, men säger att ersättningen totalt sett handlar om hundratusentals kronor.
Rapidus skrev förra året att Canwz planerade att öppna kontor i Silicon Valley. De planerna är fortfarande inte övergivna, men enligt Sten Selander ska bolaget först ta in en industrianknuten delägare.
I övrigt arbetar Canwz bland annat med den tyska mediekoncernen Ströer som har reklamskärmar på tyska järnvägsstationer. Canwz genomför även ett pilotförsök med ett projekt på 500 skärmar i Tokyo.
Canwz grundades 2013 och bland ägarna finns bland andra Procloud Media Invest, som tidigt gick in med 500.000 kronor i bolaget. Andra ägare är IT-företaget Commind och Interactive wall systems development in Sweden. Sten Selander räknar med att årets omsättning kommer att hamna på omkring två miljoner kronor.
Anders Frick