Jag läser med igenkännande min Rapidus snabbanalys i fredags. På pricken min åsikt som pendlande entreprenör på Ideon i Lund.
Jag har även en tanke som virvlat runt länge i min skalle: Borde inte de större etablerade bolagen kunna dra mer nytta av de små innovationsbolagen och tidigt få tillgång till nya spännande innovationer, och samtidigt stötta de små genom att bli de tidiga referenskunder man så hett traktar efter? Här finns en potentiell win-win!
Tanken började när vi försökte ta oss in i de stora bolagen i vårt närområde för att presentera vår teknik. Det var ett sabla jobb för oss att gnaga oss in, söka efter rätt person och få till ett möte. Väl inne blev vi väldigt väl mottagna och då med stort intresse för vår teknik. Men vi hann nästa ge upp på kuppen.
Kanske de skulle ha en ”scout” såsom amerikanska hockeylag har?
Kanske har de det fast jag aldrig träffat på dem?
Kanske har de inte en organisation som kan ta hand om det?
Kanske väntar de lugnt in de bolag som lyckas överleva de första stapplande åren för att se vad det blir av idéerna, bolagen och marknadens respons?
Här skulle Ideon kunna spela en mer aktiv roll genom att skapa någon typ av mötesplats. På något sätt behövs ett forum för mötet inte bara mellan små bolag som kan peppa varandra, utan även mellan stor och liten…
Andreas Ekengren
LYYN AB
andreas.ekengren@lyyn.com