Efter att ha inlett i Australien, Mellanöstern och USA är den kirurgiska symaskinen från Lund redo att göra entré också i Europa. — 2026 och framåt handlar bara om försäljning, säger vd Paan Hermansson.
Medtech-bolaget Suturion grundades i Lund 2018 och har utvecklat en handdriven symaskin som ska användas för att sy ihop bukväggen efter kirurgi. I början av året godkändes symaskinen av FDA för försäljning på den amerikanska marknaden och nyligen lade Suturion den sista viktiga pusselbiten för sin kommersialisering: europeisk CE-märkning.

— Det är väldigt skönt. Vi har byggt upp ett distributörsnätverk som vi nu ska få fart på och siktar på att sälja symaskiner för cirka 15 miljoner kronor under nästa år, säger Suturions vd Paan Hermansson.
Bolaget har redan försäljning i Australien, Mellanöstern och har även börjat så smått i USA, där avtal med distributören W. L. Gore & Associates Inc skrevs i somras. Målet var att kunna nå en försäljning på 10 miljoner kronor i år, men istället lär summan landa på knappt 5 miljoner kronor, tror Paan Hermansson.
— Vi har skäl att fira ändå, bara CE-märkningen är en stor bedrift. Det är jättesvårt att få CE-märkning på klass 3-produkter och vi har lagt väldigt mycket resurser under två års tid på att ro detta i hamn.
Två nyemissioner på väg
För att växla upp försäljningen kommer kassan att fyllas på två gånger under nästa år. Bolaget planerar för en större runda under det tredje kvartalet på cirka 50-60 miljoner kronor, till vilken Paan Hermansson försöker locka institutionella investerare. Men redan i början av året kommer bolaget att ta in cirka 15 miljoner kronor, huvudsakligen från befintliga ägare.
— 2025 har varit ett år som handlat om att städa undan de sista hindren för att kunna gasa och skala upp försäljningen. 2026 och framåt handlar bara om försäljning för Suturion.
Att komma igång med försäljningen i USA har varit trögare än väntat, bland annat på grund av att Suturion gjorde en förändring av produkten under året. Men även Trumps tullkrig har haft en inbromsande effekt på affärerna, trots att Suturion och distributionspartnern tagit höjd för att hantera tullar.
— Man märker att många företag i USA, inklusive sjukhus, är väldigt osäkra på var saker och ting ska ta vägen. Det är en stor försiktighet överallt, en vänta-och-se-mentalitet. Alla saker tas en runda till och man ifrågasätter mycket mer än vad jag är van vid sedan tidigare.
Julia Fryklund











































