tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Najell växer med ambitiösa mål

|  
|  

Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

Najells bokslut för 2024 visar upp en omsättning på 147 miljoner kronor och ett resultat före skatt på 15 Mkr. Siffrorna innebär en rejäl ökning men fortfarande är Najell en nischaktör jämfört med jättar som till exempel Babybjörn.

Skillnaden är att medan Najell växer har Babybjörn minskat omsättningen två år i rad. Medan Babybjörn omsatte över 1 miljard år 2022 blev det i fjol 750 Mkr. Det ser ut som att Najell tar andelar på en marknad som minskar i takt med det minskade barnafödandet.

Najells storsäljare är Sleepcarrier som är ett så kallat babynest för bebisar att sova i medan de bärs runt. Sedan kommer olika modeller av bärselar.

– Vi utvecklar allt inhouse, utan konsulter. Det går kanske långsammare, men innebär kvalitet och att vi får kontroll över hela processen, säger Niklas Najafi Kristensen.

För att växla upp ytterligare utökar bolaget nu personalen med 12 tjänster, bland annat en ny marknadschef.

Ambitiösa mål

Najells mål är att omsätta 500 Mkr med 20 procents marginal före skatt till år 2028.

– Vi har ingen benchmark som säger att vi ska blir stora som den eller den konkurrenten. Vi vill bli så stora som vi kan. Det är onekligen en bit kvar till målen, men när vi ökar omsättningen med 70 procent vore det förmätet att säga att man inte är nöjd, fortsätter han.

Lönsamheten har varit en utmaning det senaste året då geopolitisk oro och stigande fraktpriser har slagit hårt. Najell säljer i både Europa och USA och i år kommer USA:s nya tulltariffer att slå mot lönsamheten.

– I fjol fick vi en extra månads kapitalbindning då fraktbåtarna tvingades gå runt Afrika, säger Niklas Najafi Kristensen.

Gunnar Wrede

Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Bajsradar ska förbättra äldrevården

    Helsingborgsbolaget Optisense Care har utvecklat en uppkopplad toasits som med radar och AI mäter avföring i toaletten. Nu ska den första pilotmodellen testas i äldrevården. Till våren väntar marknadslansering och nyemission.

  • Vd-byte i fastighetsjätten

    Efter mer än ett decennium lämnar Unni Sollbe Stena Fastigheter Malmö. I Ängelholm ska en ny finanschef göra Koenigsegg börsfähigt. Här är de viktigaste jobbnyheterna i Skånes näringsliv under veckan som gått.

  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.