måndag 14 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Najell växer med ambitiösa mål

|  
|  

Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

Najells bokslut för 2024 visar upp en omsättning på 147 miljoner kronor och ett resultat före skatt på 15 Mkr. Siffrorna innebär en rejäl ökning men fortfarande är Najell en nischaktör jämfört med jättar som till exempel Babybjörn.

Skillnaden är att medan Najell växer har Babybjörn minskat omsättningen två år i rad. Medan Babybjörn omsatte över 1 miljard år 2022 blev det i fjol 750 Mkr. Det ser ut som att Najell tar andelar på en marknad som minskar i takt med det minskade barnafödandet.

Najells storsäljare är Sleepcarrier som är ett så kallat babynest för bebisar att sova i medan de bärs runt. Sedan kommer olika modeller av bärselar.

– Vi utvecklar allt inhouse, utan konsulter. Det går kanske långsammare, men innebär kvalitet och att vi får kontroll över hela processen, säger Niklas Najafi Kristensen.

För att växla upp ytterligare utökar bolaget nu personalen med 12 tjänster, bland annat en ny marknadschef.

Ambitiösa mål

Najells mål är att omsätta 500 Mkr med 20 procents marginal före skatt till år 2028.

– Vi har ingen benchmark som säger att vi ska blir stora som den eller den konkurrenten. Vi vill bli så stora som vi kan. Det är onekligen en bit kvar till målen, men när vi ökar omsättningen med 70 procent vore det förmätet att säga att man inte är nöjd, fortsätter han.

Lönsamheten har varit en utmaning det senaste året då geopolitisk oro och stigande fraktpriser har slagit hårt. Najell säljer i både Europa och USA och i år kommer USA:s nya tulltariffer att slå mot lönsamheten.

– I fjol fick vi en extra månads kapitalbindning då fraktbåtarna tvingades gå runt Afrika, säger Niklas Najafi Kristensen.

Gunnar Wrede

Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.