tisdag 14 januari 2025

inloggad som

”Jo, Coldzyme fungerar”

|  
|  

Bolaget Enzymatica i Lund som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme drabbades hårt under pandemin. Nu förklarar vd Claus Egstrand varför han är full av tillförsikt och står fast vid målet att mer än tiofaldiga försäljningen på två år.

Enzymatica har haft en mycket tuff period sedan pandemin, då distributörer hade köpt in stora lager samtidigt som konsumenterna fick annat än vanliga förkylningar att tänka på. Det är dessutom en middagssnackis huruvida Coldzyme fungerar eller inte.

Många användare har inställningen att det räcker med att tro på en produkt för att den ska fungera. Om den faktiskt har någon mer verkan än en placeboeffekt är sekundärt. Andra avfärdar produkten som humbug.

Tidigare studier har visat stöd för att Coldzyme är effektivt mot förkylning, men efter kritik och oklarheter har dessa inte fått genomslag.

I augusti i fjol fick dock Enzymatica hem resultaten från en oberoende klinisk, randomiserad och dubbelblind studie som visar att Coldzyme reducerat sjukdomstiden med upp till fem dagar bland de 164 uthållighetsidrottare som deltog i studien. Jämfört med placebo halverades deltagarnas sjukdomstid, när de började använda Coldzyme vid första symptom.

Resultatet är dock inget Enzymatica kan använda i sin marknadsföring förrän det är publicerat i en vetenskaplig tidskrift. Detta väntas ske under första kvartalet i år.

“Studien är helt avgörande för vår marknadsföring.”

claus egstrand

– Studien är helt avgörande för vår marknadsföring gentemot återförsäljare. Nu har vi bevisat att produkten fungerar både förebyggande och vid användning vid första symptom, säger vd Claus Egstrand, men fortsätter:

– Innan vi har en publicering kan vi inte göra reklam i Europa och vi kan inte lämna in en tillståndsansökan i USA.

Detta ska bli språngbrädan för Enzymaticas återkomst. Och målen är högt ställda. Enligt ett publikt kommunicerat finansiellt mål ska Enzymatica omsätta 600 Mkr år 2027, alltså om två år. Ebit-marginalen ska vara 28 procent.

Med tanke på att bolaget omsatte 28 Mkr under årets första nio månader 2024, och gick med förlust, är det en underdrift att säga att det är en bra bit kvar till målet.

Står fast vid målet

– Jag står fast vid målet. I mars i fjol fick vi dessutom en MDR klass 3-certifiering som medicinteknisk produkt i Europa. Vi har nu allt vi behöver för en storskalig expansion. Men de 600 miljonerna kommer vi inte få in i Sverige. Nu handlar det om att teckna partneravtal i hela Europa med start i Tyskland, säger Claus Egstrand.

I höstas gjorde Enzymatica en fulltecknad nyemission på 132 Mkr, pengar som nu ska användas för expansionen.

– Vi har ett stort arbete framför oss. Främst med att teckna partneravtal i Europas alla länder, men också i Kanada och Japan. Vi måste ha kommit en bra bit på vägen innan nästa förkylningssäsong börjar i september, säger Claus Egstrand.

För marknaden i USA väntar en FDA-tillståndsprocess som beräknas ta 12-18 månader. Först därefter kan Enzymatica börja leta en återförsäljare i landet.

Produkten klassas inte som läkemedel utan som en medicinteknisk produkt. Den bygger på ett enzym från djuphavstorsk som enligt den ovan nämnda studien ”hämmar virusens förmåga att infektera celler ytterligare, stoppar spridningen av viruset mellan celler och låter kroppen eliminera och ’komma över’ virusinfektionen snabbare”.

Enzymatica har huvudkontor i Lund och är noterat på First North. Sedan en topp på 20 kronor under hösten 2020 har aktien fallit till omkring 1,70 kronor. Claus Egstrand bor i London men besöker kontoret i Lund cirka var tredje vecka.

Gunnar Wrede

Bolaget Enzymatica i Lund som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme drabbades hårt under pandemin. Nu förklarar vd Claus Egstrand varför han är full av tillförsikt och står fast vid målet att mer än tiofaldiga försäljningen på två år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad