Parkeringsappföretaget Mobill i Malmö satsar hårt med stärkt kassa och en nylanserad app – och tar därmed upp kampen med den många gånger större aktören Parkster i Lund.
Vid den senaste upphandlingen tappade Mobill avtalet med Malmö stad till konkurrenter, bland annat Parkster från Lund som omsätter 20 gånger mer än Mobill och som dessutom går med vinst. Mobill har dock kontinuerligt ökat sin omsättning till runt 50 miljoner kronor 2023, med några miljoner kronor i förlust.
– Den genomsnittliga årliga ökningen i omsättning de senaste fyra åren är över 50 procent. Även för 2024 blir det en ökning, men inte lika stor, säger Joakim Held, vd för Mobill Scandinavia.
För att ta upp kampen med konkurrenterna har Mobill satsat på apputveckling.
– Vi gjorde väldigt mycket under fjolåret, framför allt har vi tagit fram den tredje generationen av vår app som vi nu byggt från grunden. Den lanserades i september med ett nytt användargränssnitt där kunder själva kan designa sina hemskärmar med önskade genvägar – det är ett helt nytt tänk jämfört med konkurrenterna.
Bolaget har även tagit in pengar. I november förra året fick Mobill in 5 Mkr från befintliga ägare, som ska gå till marknadsföring och ytterligare produktutveckling.
När börjar ni gå med vinst?
– Vi har haft stora kostnader för utveckling och marknadsföring. Men förhoppningsvis gör vi det i år. Nu satsar vi kraftfullt på marknadsföring för att bli mer synliga för kunderna.
I marknadsföringssatsningen ingår fleråriga sponsorskap.
– Vi är nu huvudpartner för Djurgården Fotboll och IFK Göteborg, officiell partner för Svenska Fotbollsförbundet och Svenska Cupen, och dessutom sponsor till Ettan fotboll, Svenska Skidspelen, SM-veckan och IFK Kungälv Bandy. Detta för att bli mer synliga både sommar och vinter, säger Joakim Held.
När det gäller kunder har Mobill nyligen skrivit ett nytt långsiktigt avtal med Stockholms stad och i fjol skrevs dito med Göteborg stad.
– Under 2024 har vi skrivit 18 avtal på nya orter och andra större områden, bland annat Kalmar flygplats. Så nu finns vi med lösningar för parkering och laddning på fler än 300 orter över hela Sverige. Det har gått fantastiskt bra.
Men konkurrensen med andra parkeringsappbolag är tuff. Hittills har bolagen tävlat mot varandra i stora upphandlingar som enligt Joakim Held i vissa fall avgjorts genom lottning. Detta börjar dock bli bättre.
– Vi har stångat oss blodiga i fem år för att alla ska få konkurrera på lika villkor. Vi tycker att kommunerna ska släppa in alla som uppfyller kraven på marknaden, så att kunderna får välja den app de tycker är bäst. Och detta har äntligen ändrat sig: det senaste året har allt fler upphandlingar gjorts genom så kallad auktorisationsupphandling. Vi gillar fri konkurrens som gör oss bättre, snabbare och mer användarvänliga. Det är bra för alla.
Elisabet Ottosson