Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. Det är Anna Albinsson som ska visa vägen till nya kunder.
— Det är ett bolag i tillväxt, där det finns mycket energi och entreprenörsanda. Jag tror att det är rätt timing för skiftet som sker nu, säger tillträdande vd Anna Albinsson.
Hon börjar på Gridly den första december och kommer närmast från IT-bolaget Avoki, där hon varit marknadschef. Hon har tidigare haft olika ledarpositioner inom marknad och försäljning på bland annat Dun & Bradstreet (som köpte Bisnode 2021), och som vd på Whispr Group.
— Det är på den kommersiella sidan jag har min styrka, det är där jag har min profil.
Gridly, som är en så kallad content operations-plattform, grundades i Helsingborg 2022 av Christoffer Nilsson och Mattias Wennerholm. Christoffer Nilsson har fram till nu varit vd, men blir istället chef för produktutvecklingen.
Bolaget är sprunget ur Localize Direct, som specialiserat sig på bland annat översättningsstöd till spelutvecklare. Gridlys kundkrets har hittills dominerats av just spelutvecklingsbolag, men ska nu växa inom andra branscher.
— Jag ser att plattformen har en stor potential att nå in i andra typer av branscher, framför allt digitala produkter som har behov av att uppdateras ofta.
Gridly har redan skaffat kunder inom både life science och finansiella produkter, två branscher som kan bli aktuella att växa inom framöver, men ännu finns ingen utstakad inriktning att följa. Anna Albinsson understryker också att man inte vill överge kunderna inom spelutveckling.
— Gaming i sig är en stor marknad, som inte på något sätt är mättnad, men jag ser potentialen utanför den också.
Rent geografiskt är de inte avgränsade ännu, men USA och Asien är redan starka marknader för Gridly, som de kommer att fortsätta att satsa på.
I och med det nya uppdraget blir Anna Albinsson ytterst ansvarig för att få bolaget att nå sina tillväxtmål. I år lär omsättningen landa på ungefär 17 miljoner kronor (13 miljoner 2023), och till nästa år är målsättningen att öka med ungefär tio miljoner till.
— Den tillväxten ska komma från flera olika marknader och länder, där blir min internationella erfarenhet viktig.
Bolaget har sitt huvudkontor i Helsingborg, men verkar redan nu globalt. I Ho Chi Minh City i Vietnam sker produktutvecklingen och Anna Albinsson själv kommer att utgå från Sollentuna.
— Det blir en utmaning att skala ett bolag globalt. Det kommer ställa höga krav på mitt ledarskap för att kunna ta bolaget till nästa nivå, så det ska bli kul. Jag gillar utmaningar, säger Anna Albinsson.
Julia Fryklund