Först Apple Wallet, sedan Google Wallet. I sommar har Lundabolaget Zaplox, med vd Tess Mattisson, lanserat världens första digitala hotellnyckellösning för Android-användare, framtagen i samarbete med Google. En första installation finns på Petter Stordalens hotell Clarion Hotel Post i Göteborg.
– Vi är därmed det första bolaget som har gått live med denna skalbara digitala nyckellösning för Google Wallet. Det är fantastiskt att stora jättar som Google och Apple valt att samarbeta med teamet på ett litet Lundabolag, säger Tess Mattisson, vd för Zaplox.
Google Wallet och Apple Wallet har funnits i några år. Dessa är digitala lösningar för mobiltelefoner där man kan samla exempelvis sina kreditkort, digitala biljetter och bilnycklar. Men inte förrän Zaplox lansering nu i sommar har Googles lösning kunnat användas för hotellnycklar.
En sådan lösning för hotellnycklar har funnits sedan förra året för iPhone-ägare, och Zaplox ligger bakom även den.
– Förra året lanserade vi vårt gränssnitt i Apple Wallet, och för just hotell är vi fortsatt den enda integratören som tillhandahåller denna lösning. Ett år senare kunde vi lansera detta även i Google Wallet. Vi ser att detta kommer att bli branschstandard framöver.
Clarion Hotel Post har nu båda av Zaplox lösningar, och hittills är det bara detta hotell i världen som erbjuder hotellnycklar i både Apple Wallet och Google Wallet till sina gäster, enligt Zaplox.
Ett hinder för en större utrullning av digitala hotellnycklar med gränssnitt för Google Wallet och Apple Wallet är att hotellen måste vara utrustade med Wallet-kompatibla lås av senaste versionen.
– Just nu är Assa Abloy det enda låsbolaget som gått live med den tekniken som krävs för Apple Wallet och Google Wallet, men vi för diskussioner med andra stora låsleverantörer som håller på att färdigställa sin teknik.
Zaplox omsättning kommer främst från försäljning av andra tekniklösningar, som bluetooth-baserade system för digitala hotellnycklar, vilket hittills varit branschstandard. Exempelvis är 100 av Petter Stordalens Strawberry-hotell utrustade med Zaplox mobila nycklar.
I den senaste kvartalsrapporten redovisade Zaplox en förbättrad omsättning på drygt 5 Mkr, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år. EBITDA har ökat med 27 procent. Även resultatet har förbättrats, men är fortsatt negativt. Enligt memorandumet som publicerades inför senaste nyemissionen kommunicerade Zaplox en finansiell målsättning om att vara kassaflödespositiva i slutet av nästa år.
Elisabet Ottosson