torsdag 15 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

IR-drottningen drar till Thule

|  
|  

Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

Hon är alltid redo. Sin ledarstil hämtar hon bland annat från scouterna. Catharina Paulcén är scoutledare på både lokal och nationell nivå.

– Scouterna har gett mig mycket av min ledarstil. De jobbar mycket med situationsanpassat ledarskap. Ibland ges mycket frihet och ibland måste man gå in och visa riktningen. Scouterna arbetar också mycket med learning by doing, vilket också är en viktig komponent i mitt eget ledarskap.

Catharina Paulcén tillträder tjänsten som kommunikationsdirektör och IR-chef på Thule Group senast i november. Hon kommer också att ingå i koncernledningen med placering på företagets huvudkontor i Malmö. Hon efterträder Fredrik Erlandsson, som i sin tur går till Nibe.

– Thule är ett bolag som är duktiga på kommunikation. Det i kombination med att det är ett friluftsbolag gör det extra roligt. Set är ju ett av mina stora intressen utanför arbetet, säger Catharina Paulcén.

I dagsläget är hon kommunikationschef på ventilationsjätten Lindab på Bjärehalvön. Dessförinnan var hon kommunikationsdirektör på Haldex, som tillverkar fordonskomponenter. Catharina Paulcén har en tydlig bild på hur en bra kommunikationschef ska vara.

– Jag tror det handlar om två delar. Dels kommunikationsdelen och att utifrån varje målgrupp, som aktieägare, anställda och externa parter, hitta rätt budskap. Sen gäller det att vara en bra sparringpartner till ledningsgruppen. I en sådan här global roll måste man kunna väldigt mycket om bolaget. Man ska vara diskussionspartner till ledning och kunna bidra till både strategi och operativa ledning, säger hon.

När hon kliver på sin nya roll i höst har hon tydliga mål.

– Först och främst handlar det om att förstå vad som fungerar allra bäst och att bygga vidare på det. Jag vill prata med finansmarknaden och med medarbetare om hur både den finansiella- och interna kommunikationen ska fortsätta att utvecklas.

För att uppnå målen gäller det att få med sig alla på kommunikationståget.

– Jag försöker alltid få med mina kollegor på vad som är målet och planen. Varför vi ska dit. När alla köpt in sig på det kan man springa ganska fritt. Jag visar vägen och stöttar utan att detaljstyra, säger Catharina Paulcén.

Hon har över tjugo års erfarenhet av kommunikation och investerarrelationer i internationell miljö. Efter sin examen från Lunds Universitetet tillbringade Catharina över femton år i mjukvarubranschen.

– Jag arbetade med kommunikation på Telelogic, som gjorde programvara för programvaruutveckling. De blev uppköpta av IBM och då var jag kvar på IBM ett tag. Därefter gick jag till Enea som är ett av Sveriges äldsta IT-bolag.

Martin Linderoth

Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Cellavision rapportvinnare

    Aktiemarknaden jublade över Cellavisions rapport efter en fyraårig utförslöpa. Fler skånska börsbolag kom med sina kvartalssiffror på tisdagen, med blandade reaktioner för till exempel Thule.

  • Börstrauma i skånska industriföretag

    Stockholmsbörsen öppnade på måndagen med ett ras i nivå med Lehman Brothers-kraschen 2008. Rapidus har ringt runt och frågat de stora skånska industriföretagen hur de påverkas av handelskriget.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.