Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.
Efter Fredrik Carlings plötsliga avgång i oktober blev Helene Nielsen Veg of Lunds femte vd på 2,5 år. Då hade hon jobbat för bolaget i ett halvår som försäljningschef. Hon hade kommit in under en pågående omorganisering av bolaget och tog med sig erfarenheter av export och försäljning från företag som Oatly, Tweek och Sproud.
– Jag gick framför allt igång på hållbarheten och skalbarheten i produkten. Havredrycker har ju blivit lite omdebatterade bland annat på grund av deras GI-index och massproduktionens miljöpåverkan, säger Helene Nielsen och fortsätter:
– Vår unika innovation gör att traditionella mejerier ganska enkelt kan ställa om till att producera vår dryck. Vi har alltså möjlighet att så småningom börja sälja produktionslicenser. Potatis växer dessutom nästan överallt i världen så vi kan verkligen att skala upp snabbt.
GI-index mäter hur blodsockernivån påverkas av ett livsmedel och havredrycker ligger i regel en bra bit högre än vanlig mjölk. Enligt Helene Nielsen ligger Dug i nivå med komjölk, men med lägre sockerhalt.
Veg of Lund lanserade sin första produkt redan 2018 men lyckades inte slå igenom bland konsumenterna. Helene Nielsen säger att det bland annat berodde på att smaken upplevdes som kärv och alltför söt. Men sedan dess har receptet uppdaterats och nu lanseras drycken igen med ny förpackning.
– Vi har uppgraderat receptet i två omgångar och fått väldigt bra respons. Jag känner mig trygg med smaken. Samtidigt gör vi en helomvändning med förpackningen. Vi vill visa tydligt att det är en unik produkt och jobbar mycket med bilder för att kunna sjösätta den i många länder samtidigt, säger Helene Nielsen.
Veg of Lunds styrelse beslutade nyligen att sänka sitt finansiella mål till 80 miljoner kronor i omsättning 2025 och ett positivt rörelseresultat. Det ska, förutom genom ökad försäljning, nås genom nedskärningar som Helene Nielsen genomfört den senaste tiden, som att avveckla det brittiska dotterbolaget.
Fokus ligger på att växa i Sverige och hitta nya distributörer i andra länder. Dug säljs redan i flera länder, men volymerna behöver bli större och marknaderna fler för att företaget ska klara sig på egna ben. I januari tog bolaget 1,75 Mkr i konvertibellån och enligt Helene Nielsen kan bolaget komma att behöva ytterligare kapital senare i år.
– Vi kommer att se över om vi behöver genomföra en runda till i år för att ge oss de bästa förutsättningarna. Nästa år hoppas vi att det har tagit fart. Just nu är det mycket som händer, vi har nya distributionsavtal och bearbetar flera kommuner i Sverige. Vi har en mängd varuprover ute hos stora aktörer och fötter som springer för oss överallt. Skjuter man inte gör man inga mål, säger hon.
Bolagets aktie noterades på First North i januari 2020 med en teckningskurs på 11 kronor per aktie. I skrivande stund står aktiekursen strax över kronan, efter att ha toppat runt 34 kronor hösten 2021.
Emiliano Strauss