Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.
Huskee är specialiserat på specialdesignade kaffemuggar och tekoppar, i material som använder avfall och återvunnet material. Det är Dunis dotterbolag Biopak Group som köper Huskee och köpet kommer efter Biopaks förvärv av Decent Packaging i januari. Decent Packaging är ett företag baserat på Nya Zeeland som fokuserar på förpackningar för hämtmat tillverkade av växtbaserade material.
Syftet med förvärven är att ytterligare stärka Duni Groups verksamhet inom matförpackningar och att accelerera tillväxten i Asien- och Stillahavsregionen, som är koncernens fokuserade tillväxtregion. Tillsammans har de båda bolagen en årlig omsättning på cirka 200 miljoner kronor med en lönsamhet i linje med Duni Group. Bolagen är konsoliderade inom Biopak Group, som en del av Duni Groups affärsområde Food packaging solutions.
Förra månaden gjorde Rapidus en intervju med Dunis vd Robert Dackeskog, där han bland annat berättar om bolagets tillväxtplaner i Asien och Stillahavsregionen. Läs hela intervjun här.
Martin Linderoth