Olle Landin är en av skaparna bakom det populära mobilspelet Quizkampen, som drog in mer än 100 miljoner i vinst innan det såldes. Nu släpper han ett nytt spel och gästar veckans Lejonkulan.
Quizkampen blev en succé och det var precis vad skaparna av spelet avsåg. De valde att skapa ett spel som var tillräckligt brett för att tilltala många användare i flera åldersgrupper.
– När vi sålde Quizkampen 2017 hade vi 100 miljoner användare. Då fick vi ett erbjudande som vi inte kunde säga nej till. Och det var ett uttalat mål mellan oss grundare att vi skulle bli ekonomiskt oberoende, säger Olle Landin till Jan Dahlqvist när han gästar podden Lejonkulan.
Precis som Quizkampen är tanken med det nya spelet, Jordglobe, att spelaren både ska ha kul och samtidigt öka sin allmänbildning. Jordglobe är centrerat runt geografi och testar spelarens kunskaper till exempel med blindkartor.
– Det kombinerar trivia och geografi. Man kan tänka litegrann som På Spåret, fast i en app, säger Olle Landin.
I avsnittet berättar Olle Landin om resan med Quizkampen, hur spelindustrin fungerar och vilka utmaningar en spelutvecklare står inför.
Glöm inte att följa Lejonkulan på Spotify och Apple Podcaster.
Kolla även in podden Spelskaparna som drivs av Olle Landin.