torsdag 21 november 2024

inloggad som

Optimism i Acconeer

|  
|  

Radarsensorföretaget Acconeer radar upp så kallade design wins i bilindustrin. Nu senast har bolagets radarsensor designats in i en första bilmodell från en av Japans ledande biltillverkare.

Det började som ett litet Ideon-bolag sprunget ur forskning vid Lunds universitet.
Nu har Acconeer lämnat Lund för Malmö och Västra Hamnen. Sedan starten 2011 har bolaget växt till 50 anställda med ett börsvärde på 520 miljoner kronor. Nyligen tillkännagav Acconeer ytterligare en så kallad design win i bilbranschen till ett uppskattat värde på över 50 Mkr.

– Vilken japansk biltillverkare det handlar om är inget jag kan avslöja. Vi är glada över att se ännu en design win i bilindustrin, denna gång med en ny tillverkare och den första i Asien. Det betyder att vi nu har lanseringar eller design wins med fyra av de ledande fordonsföretagen i världen, vilket ger oss en mycket bra position på en marknad som vi förväntar oss kommer växa i hög takt under de kommande åren, säger Acconeers vd Lars Lindell.

Med “design win” syftar Acconeer på att bolagets radarsensor har valts ut för användning i en kunds produkt. Det är alltså inte samma sak som att en order har lagts. En design win räknas när en formell nominering tas emot, eller när en prognos för förväntad försäljning kan göras med hög tillförlitlighet.

– Det totala förväntade värdet av vår senaste design win, som gäller användningsfallet access control som möjliggör beröringsfri öppning av bagageutrymmet på en bil, är mer än 50 miljoner kronor under en sjuårsperiod med start 2025, säger Lars Lindell.

Totalt har Acconeer nu sett fyra lanserade bilmodeller och fjorton design wins inom fordonsindustrin. Det totala förväntade värdet av alla annonserade designvinster är 420 miljoner kronor under perioden 2024-2031.

Tekniken som Acconeer har utvecklat ligger enligt Lars Lindell i framkant. Bolagets radarsensorer används i bilar både i ”access kontroll” och i ”interior detection”, som bland annat omfattar inbrottslarm och för att känna av om det finns barn i bilen. Det är samma hårdvara i alla användarfall men olika mjukvarukonfigurationer.

– Dagens lösningar på access kontroll är baserade på kapacitiva sensorer men de är för dåliga. En radar fångar upp rörelser mycket bättre och därför ligger vi väldigt bra till då vi utvecklar såväl mjukvara och hårdvara som verktygen att använda tekniken. Det finns en enorm potential att plocka marknadsandelar, säger Lars Lindell.

2017 noterades Acconeer på First North. Bolaget har genom året backats av en rad erfarna personer ur det svenska näringslivet. En av huvudägarna är investmentbolaget BGA Invest, med den skånske affärsmannen Bengt Adolfsson vid rodret. Och i Acconeers styrelse sitter bland andra Fingerprints nuvarande sälj- och marknadschef, Thomas Rex.

Bolaget har försäljning och omsatte 25 Mkr under de första nio månaderna 2023. Men det är en bit kvar till vinst. Under samma period blev rörelseresultatet minus 35 Mkr. Det senaste året har aktien backat med 50 procent.

Martin Linderoth

Radarsensorföretaget Acconeer radar upp så kallade design wins i bilindustrin. Nu senast har bolagets radarsensor designats in i en första bilmodell från en av Japans ledande biltillverkare.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.