måndag 22 juli 2024

inloggad som

ID Kommunikation köps upp

Malmöbyrån ID Kommunikation köps upp av Viva som därmed etablerar sig i Skåne. Viva blir en kommunikationsbyrå med mer än 100 anställda. ID:s 22 anställda i Malmö fortsätter i bolaget.

– Vi blev uppvaktade av Viva för ett år sedan eftersom de ville etablera ett Malmökontor. Nu har jag och min medägare Lotte Hoflund kommit fram till att det var dags och att det blir bra för verksamheten, säger Pia-Karin Åkesson, vd på ID Kommunikation.

Hon byter nu titel till chef för Vivas Malmökontor. ID hade ett tufft år 2022 med förlust, men 2023 blev enligt Pia-Karin Åkesson bättre även om hon inte vill säga några siffror. Hon vill heller inte gå in på hur mycket Viva betalat.

– Tillräckligt bra betalt för att sälja, säger hon.

ID har en specialitet i strategisk kommersiell kommunikation, medan Viva går mer åt reklambyråhållet. Pia-Karin Åkesson uppger att Malmökontoret nu kan dra nytta av Vivas kompetenser inom digitala medier, AI och film. Samtidigt får Viva en flygande start i Malmö genom ID:s kundnätverk med bland andra Malmö Stad och Skanska.

Vd och grundare av Viva är Arash Gilan och Henrik Zabal. De sålde för ett par år sedan bolaget till riskkapitalbolaget Sobro i Stockholm som nu äger 73 procent av Viva. Sobro är i sin tur grundat inom Ratos-familjen Söderberg med bröderna Per-Olof och Ragnar Söderberg.

– Vi har en expansiv strategi och har tittat på Skåne under en längre tid. Vi har sonderat och sållat och hittat ID Kommunikation som vi känner att vi passar bra ihop med, säger Arash Gilan.

Viva finns i Uppsala, Kalmar, Oslo och nu även i Malmö. Den sammanslagna omsättningen för 2023 var cirka 270 miljoner kronor inklusive ID.

På bilden från vänster: Henrik Zobal, vice vd och medgrundare av Viva, Lotte Hoflund, account manager och delägare av ID kommunikation, Pia-Karin Åkesson, vd och delägare av ID kommunikation, Arash Gilan, vd och delägare av Viva.

Gunnar Wrede

Malmöbyrån ID Kommunikation köps upp av Viva som därmed etablerar sig i Skåne.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.