Apoteket AB är sedan i somras svensk återförsäljare av aventurebolaget Double Goods blodsockerreglerande bubbelvatten.
Sedan något år finns vattnet även på marknaden i Kalifornien.
– I maj skrev vi avtal med Apoteket AB som nu säljer vårt bubbelvatten Good Idea i 60 av sina butiker och från sin e-handelsplattform. Vi har också en egen e-handel och finns i några skånska butiker och restauranger, säger Elin Öste, vd för Double Good, och fortsätter:
– Första lanseringen gjorde vi för ett par år sedan i Kalifornien från vårt dotterbolag. Försäljningen sker via egen e-handel och Amazon-handel. Nästa steg blir att komma in i dagligvaruhandeln.
Elin Öste vill inte avslöja några siffror.
– Samarbetet med Apoteket är fortfarande i lanseringsstadiet och för tidigt att utvärdera. Likaså är det för tidigt att säga något om handeln i Kalifornien.
Good Idea har en stabiliserande effekt på blodsocker genom tillsats av speciella utvalda aminosyror från vassle och mineralet krom, enligt Elin Öste. Det är forskargruppen runt Dr. Elin Östman som utvecklat receptet vid Lunds universitet inom projektet Antidiabetic Food Center, och de äger patentet.
– Vårt bubbelvattnet kickar igång insulinproduktionen så att kroppen lättare tar hand om blodsockret. Effekten är kliniskt bevisad i upprepade studier, vattnet ger 25 procent lägre blodsockersvar. Man pratar mycket om blodsockerreglering både här och i USA, och dess inverkan på metabola sjukdomar där fetma leder till ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Även de som lider av kvinnosjukdomar som ger övervikt blir hjälpta av vårt vatten, säger Elin Öste.
I det svenska bolaget finns fem anställda och i det amerikanska ett tiotal anställda. Oatly-grundaren Rickard Östes utvecklings- och investeringsbolag Aventure och amerikanska Elsham Enterprises är tillsammans majoritetsägare. Nettoomsättningen under 2022 var 1,5 miljoner kronor, vilket är i samma nivå som året innan. Rörelseresultatet var minus 2,8 miljoner kronor.
Elisabet Ottosson