torsdag 21 november 2024

inloggad som

Lundavatten säljs på apoteket

|  
|  ,

Apoteket AB är sedan i somras svensk återförsäljare av aventurebolaget Double Goods blodsockerreglerande bubbelvatten.

Sedan något år finns vattnet även på marknaden i Kalifornien. 

– I maj skrev vi avtal med Apoteket AB som nu säljer vårt bubbelvatten Good Idea i 60 av sina butiker och från sin e-handelsplattform. Vi har också en egen e-handel och finns i några skånska butiker och restauranger, säger Elin Öste, vd för Double Good, och fortsätter: 

– Första lanseringen gjorde vi för ett par år sedan i Kalifornien från vårt dotterbolag. Försäljningen sker via egen e-handel och Amazon-handel. Nästa steg blir att komma in i dagligvaruhandeln.

Elin Öste vill inte avslöja några siffror.

– Samarbetet med Apoteket är fortfarande i lanseringsstadiet och för tidigt att utvärdera. Likaså är det för tidigt att säga något om handeln i Kalifornien.

Good Idea har en stabiliserande effekt på blodsocker genom tillsats av speciella utvalda aminosyror från vassle och mineralet krom, enligt Elin Öste. Det är forskargruppen runt Dr. Elin Östman som utvecklat receptet vid Lunds universitet inom projektet Antidiabetic Food Center, och de äger patentet.

– Vårt bubbelvattnet kickar igång insulinproduktionen så att kroppen lättare tar hand om blodsockret. Effekten är kliniskt bevisad i upprepade studier, vattnet ger 25 procent lägre blodsockersvar. Man pratar mycket om blodsockerreglering både här och i USA, och dess inverkan på metabola sjukdomar där fetma leder till ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Även de som lider av kvinnosjukdomar som ger övervikt blir hjälpta av vårt vatten, säger Elin Öste.

I det svenska bolaget finns fem anställda och i det amerikanska ett tiotal anställda. Oatly-grundaren Rickard Östes utvecklings- och investeringsbolag Aventure och amerikanska Elsham Enterprises är tillsammans majoritetsägare. Nettoomsättningen under 2022 var 1,5 miljoner kronor, vilket är i samma nivå som året innan. Rörelseresultatet var minus 2,8 miljoner kronor.

Elisabet Ottosson

Apoteket är återförsäljare av ett skånskt blodsockerreglerande bubbelvatten.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.